StoryEditor

Regionalizacja – klucz do eksportowego sukcesu

Mimo kolejnych przypadków afrykańskiego pomoru świń Polska będzie starała się przekonać swoich partnerów handlowych, że nasza wieprzowina jest bezpieczna. Aby uruchomić eksport tego mięsa nasi odbiorcy muszą uznać tzw. regionalizację.
19.06.2017., 23:06h

Regionalizacja to klucz do sukcesu. Oznacza ona, że sprzedaż za granicę wieprzowiny jest możliwa z tych obszarów Polski, gdzie nie występują ogniska ASF. Tak do kwestii bezpieczeństwa żywności podchodzi na przykład Unia Europejska. Ale wiele znaczących importerów nie pozwala na handel z całego kraju.

Dyplomacja ekonomiczna

W celu złagodzenia skutków afrykańskiego pomoru świń, ale także rosyjskiego embarga ministerstwo rolnictwa wraz z podległymi instytucjami działania ukierunkowane na poszerzenie dostępu polskich produktów rolno-spożywczych do rynków krajów trzecich, ze szczególnym uwzględnieniem rynków azjatyckich, cieszących się rosnącym zainteresowaniem polskich przedsiębiorców. „Działania obejmują przede wszystkim współpracę bilateralną i w ramach formatów multilateralnych dotyczącą uzgodnienia warunków dostępu polskich produktów rolno-spożywczych do rynków krajów trzecich, a także działania informacyjno-promocyjne.” -  napisał resort rolnictwa w informacji przesłanej do Sejmu.  

W praktyce oznacza to, że w 2017 r. będą kontynuowane działania związane z ograniczaniem restrykcji importowych związanych z występowaniem ASF na terytorium Polski. Negocjacje prowadzone są:

  • z Singapurem w zakresie złagodzenia warunków dostępu dla polskiej wieprzowiny,
  • z Republiką Południowej Afryki w zakresie otwarcia rynku dla mięsa wieprzowego z Polski,
  • z Japonią, Koreą, Tajwanem, Chinami w celu uznania regionalizacji i wznowienia eksportu mięsa wieprzowego z terytoriów Polski wolnych od choroby.

Ale na efekty trzeba będzie poczekać. Należy bowiem pamiętać, że partnerzy azjatyccy stosują długotrwałe procedury. Nie oznacza to, że sukces nie jest możliwy. Od sierpnia 2016 r. polskie zakłady są na przykład zatwierdzone do eksportu wieprzowiny na rynek malezyjski.

Produkcja i eksport wieprzowiny

W Polsce od 2010 r. utrzymuje się w miarę stabilna produkcja wieprzowiny na poziomie 1,8 mln t. w masie poubojowej. Z kolei eksport rośnie i w kolejnych latach wynosił: 

  • 2010 – 260,7 tys. ton
  • 2011 – 321,3 tys. ton
  • 2012 – 368,7 tys. ton
  • 2013 – 444,5 tys. ton
  • 2014 – 383,4 tys. ton
  • 2015 – 407,9 tys. ton
  • 2016 – 431,9 tys. ton

Strategia działania

Minister rolnictwa we współpracy z Główny Inspektoratem Weterynarii, Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz Agencją Rynku Rolnego opracował „Priorytety działań MRiRW oraz podległych służb bezpieczeństwa żywności na rzecz otwierania nowych rynków zbytu na rok 2017 i lata kolejne”. Dokument ten określa m.in. działania podejmowane przez resort rolnictwa oraz podległe służby weterynaryjne i fitosanitarne w zakresie otwierania nowych rynków zbytu.

W dokumencie określono najbardziej perspektywiczne dla polskiego eksportu rynki - są to:

  • Zjednoczone Emiraty Arabskie,
  • Indie,
  • Japonia,
  • Chiny i Tajwan,
  • Kanada,
  • Algieria,
  • Republika Południowej Afryki,
  • Stany Zjednoczone,
  • Arabia Saudyjska,
  • Egipt,
  • Wietnam,
  • Iran,
  • Białoruś,
  • Kazachstan.

W dokumencie określono priorytety działań, które są niezbędne do utrzymania obecnej dynamiki wzrostu polskiego eksportu, szczególnie w sytuacji nasilającej się konkurencji międzynarodowej.  wk

Top Agrar
Autor Artykułu:Top Agrar
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
20. listopad 2024 16:16