W ubiegłym tygodniu (11-16 lutego 2019) delegacja przetwórców i eksporterów przebywała z misją gospodarczą w Japonii zorganizowaną przez Unię Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego przy wsparciu przedstawicieli Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego w ramach projektu „Polska wołowina na japońskim stole” finansowanego z Funduszy Promocji Mięsa Wołowego.
Celem misji były działania skupione wokół promowania i budowania pozytywnego wizerunku polskiego mięsa wołowego na rynku japońskim oraz rozmowy dotyczące możliwości wzmocnienia wymiany handlowej pomiędzy Polską, a Japonią.
Dzięki spotkaniu z Japan Meat Traders Association przedstawiciele polskiej delegacji mieli także okazję wyjaśnić japońskim importerom incydent przedstawiony w materiale telewizyjnym TVN oraz wytłumaczyć w jaki sposób polskie Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Główny Lekarz Weterynarii we współpracy z branżą przetwórczą poradzili sobie z tym problemem i jakie przedsięwzięto środki, by w przyszłości podobne sytuacje całkowicie wyeliminować.
Kilkudniowe rozmowy prowadzone przez polską stronę z przedstawicielami importerów i organizacji branżowych oraz wizyty w japońskich sieciach dystrybucji przyniosły wiele pozytywnych relacji, pomocnych w budowaniu dalszych stosunków gospodarczych. Także rozmowy B2B prowadzone na terenie polskiej placówki Zagranicznego Biura Handlowego, przy ogromnym wsparciu kierownika ośrodka Elizy Klonowskiej - Siwak, potwierdziły powagę prowadzonych działań oraz umocniły naszą pozycję wśród japońskich partnerów biznesowych.
W efekcie prowadzonych rozmów strona japońska wyraziła duże zainteresowanie rozszerzeniem asortymentu produktów mięsnych importowanych z Polski.
Japonia to trzecia co do wielkości gospodarka światowa. Jednak jako kraj o dużym zaludnieniu i ograniczonych możliwościach samowystarczalności w odniesieniu do produktów rolnych, Japonia jest głównym importerem żywności, czwartym na świecie po USA, Chinach i UE.
Patrząc na rynek mięsa wołowego Japonia w 2018 roku importowała 607 tys. ton mięsa wołowego (tj. ponad 800 tys. ton w ekwiwalencie ćwierci) głównie z Australi i USA (źródło: Ministry of Finance of Japan, Statystyki Handlowe, dane za 2018 rok). Według stanu w 2018 roku, do eksportu na rynek japoński dopuszczone są uprawnione polskie podmioty, zaś wołowina przeznaczona na japoński rynek musi pochodzić z bydła do 30 miesiąca życia.
Źródło: informacja prasowa UPEMI
StoryEditor
Eksport wołowiny do Japonii będzie wyższy?
W ostatnich dniach delegacja przetwórców i eksporterów przebywała w Japonii. Jakie były cele i czy zostaniemy eksporterem wołowiny do Japonii?