StoryEditor

KE ucina budżet na politykę promocji o połowę. Co na to producenci wołowiny?

Polityka promocji artykułów rolno-spożywczych zapewnia konkurencyjność unijnych produktów, dlatego hodowcy bydła mięsnego nie zgadzają się z decyzją Komisji Europejskiej, żeby uciąć budżet na ten cel.

20.08.2024., 15:15h

Mimo, że unijna polityka promocji artykułów rolno-spożywczych jest kluczowa w zapewnianiu konkurencyjności produktów i ich eksporcie, Komisja Europejska zdecydowała obniżyć budżet na promocję z 185,9 mln euro do 92 milionów euro. Czym grozi niedofinansowanie działań promocyjnych w tym roku i kolejnych?  

Polityka promocji na runku unijnym i globalnym

Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego podkreśla, że polityka promocji jest głównym motorem zwiększania świadomości na temat jakości produktów rolnych i spożywczych z UE oraz zwiększania konkurencyjności unijnego sektora rolnego, a co za tym idzie przyczynia się do wparcia eksportu. Poza tym wspiera zakupy europejskich produktów rolno spożywczych na rynku wewnętrznym. 

Hodowcy bydła mięsnego nie zgadzają się z decyzją Komisji

Plany Komisji Europejskiej, dotyczące zmniejszenia budżetu wzbudziły kontrowersje wśród producentów wołowiny. Jak podkreśla PZPBM, zainteresowanie polityką promocyjną jest większe niż kiedykolwiek i tylko w 2024 r. odnotowano wzrost wniosków o dofinansowanie programów wieloletnich o 52%.

- Decyzja ta jest zupełnie niezrozumiała. Celem polityki promocji jest wzmocnienie konkurencyjności europejskiego rolnictwa. W obliczu otwarcia wspólnego rynku na towary rolno- spożywcze z Ukrainy, należy europejskich rolników wzmacniać, a nie osłabiać. To absolutnie niezrozumiałe, że zamiast wspierać sektor najbardziej narażony obecnie na import, podcina mu się skrzydła – mówi Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Hodowców Bydła Mięsnego.

Zmniejszony budżet na rolnictwo

Oburzenie Związkowców wzbudza również fakt, że Komisja Europejska chce zredukować budżet na Wspólną Politykę Rolną o 440 mln euro, m.in. ucinając właśnie wydatki na promocję  produktów rolnych.

źródło: PZPBM

image

Budżet na rolnictwo z KPO zagrożony: NIK skontrolował MRiRW

Aneta Lewandowska
Autor Artykułu:Aneta Lewandowska Redaktorka portalu topagrar.com, zootechnik, specjalistka w zakresie hodowli zwierząt
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
30. grudzień 2024 19:10