Mimo, że unijna polityka promocji artykułów rolno-spożywczych jest kluczowa w zapewnianiu konkurencyjności produktów i ich eksporcie, Komisja Europejska zdecydowała obniżyć budżet na promocję z 185,9 mln euro do 92 milionów euro. Czym grozi niedofinansowanie działań promocyjnych w tym roku i kolejnych?
Polityka promocji na runku unijnym i globalnym
Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego podkreśla, że polityka promocji jest głównym motorem zwiększania świadomości na temat jakości produktów rolnych i spożywczych z UE oraz zwiększania konkurencyjności unijnego sektora rolnego, a co za tym idzie przyczynia się do wparcia eksportu. Poza tym wspiera zakupy europejskich produktów rolno spożywczych na rynku wewnętrznym.
Hodowcy bydła mięsnego nie zgadzają się z decyzją Komisji
Plany Komisji Europejskiej, dotyczące zmniejszenia budżetu wzbudziły kontrowersje wśród producentów wołowiny. Jak podkreśla PZPBM, zainteresowanie polityką promocyjną jest większe niż kiedykolwiek i tylko w 2024 r. odnotowano wzrost wniosków o dofinansowanie programów wieloletnich o 52%.
- Decyzja ta jest zupełnie niezrozumiała. Celem polityki promocji jest wzmocnienie konkurencyjności europejskiego rolnictwa. W obliczu otwarcia wspólnego rynku na towary rolno- spożywcze z Ukrainy, należy europejskich rolników wzmacniać, a nie osłabiać. To absolutnie niezrozumiałe, że zamiast wspierać sektor najbardziej narażony obecnie na import, podcina mu się skrzydła – mówi Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Hodowców Bydła Mięsnego.
Zmniejszony budżet na rolnictwo
Oburzenie Związkowców wzbudza również fakt, że Komisja Europejska chce zredukować budżet na Wspólną Politykę Rolną o 440 mln euro, m.in. ucinając właśnie wydatki na promocję produktów rolnych.
źródło: PZPBM