W Sejmie trwają prace nad nowym podatkiem od sprzedaży detalicznej. Rządowy projekt w ostatecznej wersji ma być znany za kilka dni. Dotychczasowy zakłada dwie stawki 0,7% i 1,3% dla przychodów odpowiednio do i ponad 300 mln zł w miesiącu. Jak projekt ocenia sektor przetwórstwa mleka?
Według Marcina Hydzika, prezesa ZPPM, ceny oraz wielkość dostaw w umowach handlowych pomiędzy dostawcami a sieciami handlowymi są często ustalane na wiele miesięcy do przodu, więc wraz z wprowadzeniem podatku od handlu detalicznego żadna ze stron nie będzie mogła tak po prostu zmienić zapisów umowy – a przynajmniej nie od razu.
– Trzeba jednak zauważyć, że presja cenowa ze strony sieci handlowych jest wywierana na zakłady mleczarskie od lat, a podatek będzie tylko kolejnym pretekstem do obniżki cen płaconych dostawcom, gdyż jak łatwo się domyśleć, sieci przy obecnej strukturze handlu nie mają żadnych powodów by obniżyć swoje marże i aktualnie projektowane rozwiązania tego nie zmienią – mówi dla "top agrar Polska" prezes ZPPM.
mj
Fot. Sierszeńska
StoryEditor
Na podatku ucierpią dostawcy
– Podatek będzie kolejnym pretekstem do obniżki cen płaconych dostawcom – uważa Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka.