Główny Inspektorat Ochrony Środowiska nie planuje aktualnie specjalnych kontroli dotyczących „substancji kontrolowanych” w gospodarstwach rolnych. Dotyczy to także producentów mleka, którzy od połowy marca mieli obowiązek rejestracji schładzalników, o ile zawierały ponad 3 kg substancji kontrolowanych. Informuje o tym w rozmowie z „top agrar Polska” Magdalena Ciupak-Zarzycka, rzecznik prasowy Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
"top agrar Polska": Jakie zagrożenie dla środowiska naturalnego stanowią schładzalniki do mleka w gospodarstwach rolnych?
Magdalena Ciupak-Zarzycka: Zagrożenie zależy od tego, jaki czynnik chłodniczy został zastosowany w urządzeniu chłodniczym. W wielu chłodniach w mleczarniach w Polsce nadal stosowany jest jeszcze amoniak. W większości urządzeń chłodniczych spotyka się czynniki syntetyczne należące albo do grupy substancji zubożających warstwę ozonową albo do grupy fluorowanych gazów cieplarnianych. Obie ww. grupy substancji objęte są restrykcjami wynikającymi z przepisów krajowych – ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych (Dz. U. z 2015 r. poz. 881) oraz rozporządzeń Unii Europejskiej nr 1005/2009 oraz nr 517/2015, ze względu na zagrożenie stwarzane odpowiednio: dla stratosferycznej warstwy ozonowej i ze względu na wpływ na efekt cieplarniany lub wyłącznie ze względu na wpływ na efekt cieplarniany.
M.C-Z: Kontrole mające na celu sprawdzenie przestrzegania przepisów dotyczących ochrony środowiska są planowane zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami w Inspekcji Ochrony Środowiska, z uwzględnieniem wytycznych Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Aktualnie nie planuje się specjalnego cyklu kontrolnego mającego na celu sprawdzenie przestrzegania przepisów dotyczących substancji kontrolowanych w gospodarstwach rolnych.
TAP: Jakie są podstawowe wymogi, których spełnienie będzie brane pod uwagę podczas kontroli?
M.C-Z: Do podstawowych obowiązków operatora urządzenia chłodniczego należy:
- rejestracja w Centralnym Rejestrze Operatorów Urządzeń i Systemów Ochrony Przeciwpożarowej poprzez wypełnienie odpowiedniego formularza znajdującego się pod adresem: http://www.ichp.pl/F-Gazy-CRO.
- założenie i prowadzenie dokumentacji – Karty Urządzenia (KU),
- zapewnienie wpisów do KU przez osoby z właściwym certyfikatem,
- dbałość o elektroniczną kopię KU,
- zapobieganie emisji,
- kontrola wycieków z urządzenia,
- system wykrywania wycieków,
- zapewnienie odzysku czynników chłodniczych przez certyfikowany personel,
- zapewnienie zgodności danych w Karcie Urządzenia i sprawozdaniach za korzystanie ze środowiska.
TAP: Jakie kryteria będą decydowały o potencjalnej wysokości nakładanych kar pieniężnych?
M.C-Z: Przy ustalaniu wysokości administracyjnych kar pieniężnych uwzględnia się rodzaj i zakres naruszenia, w tym jego wpływ na środowisko, dotychczasową działalność podmiotu, który popełnił naruszenie, w zakresie objętym przepisami ustawy, oraz skutki naruszenia. Jeżeli okoliczności sprawy i dowody wskazują, że do naruszenia doszło wskutek zdarzeń lub okoliczności, którym podmiot popełniający naruszenie nie mógł zapobiec, właściwy organ odstępuje od wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej i umarza postępowanie.
M.C-Z: Zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 1960 r. procedury odwoławcze określa Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016r., poz. 23).
opr. mj
Fot. Jajor