W Warszawie na ul. Mysiej odbyła się konferencja Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej Łowicz, podczas której omówiono nową strategię, dotychczasowe osiągnięcia i plany rozwoju marki Łowickie.
2017 rok dla OSM Łowicz był rokiem rekordowym, przerobiono wówczas 573 mln litrów mleka. Natomiast rok 2018 jest rokiem zmian dla OSM Łowicz - w zarządzie, modernizacji technologii w zakładzie oraz logo marki Łowickie.
- Konieczne jest odmłodnienie marki, stąd zmiana w wyglądzie Łowickiego - mówił Wojciech Jezierski, Wiceprezes ds. Handlu i Marketingu.
Firma podejmie próbę zmiany stosunku sprzedaży produktów, z nisko rentownej sprzedaży w dyskontach pod szyldem marek własnych, na sprzedaż produktów głównej marki Łowieckie (55% produktów marek własnych, 45% produktów Łowickie).
Sprzedaż produktów, mimo trudnej sytuacji na rynku w ubiegłym roku, ale także w samej mleczarni, wzrosła znacząco (mleko 36%, serwatka w proszku 30%, sery dojrzewające 20%, śmietanka UHT 6%).
Na przełomie roku 17/18 OSM Łowicz wraz z Tetra Pak sfinalizowało nową linię technologiczną do nalewania mleka UHT, dzięki czemu od marca br. jest produkowane mleko w nowych opakowaniach - również mają nową szatę graficzną. Niebawem na półkach sklepowych w podobnych opakowaniach pojawią się śmietany.
- Porządkujemy portfolio OSM Łowicz, zlikwidowaliśmy 220 produktów marek, które bardzo słabo rotowały, a dodatkowo kanibalizowały się wzajemnie - tłumaczył Wojciech Jezierski.
Eksport rośnie
Od 2018 roku OSM Łowicz stawia na rozwój eksportu. Produkty trafiają na 50 rynków zagranicznych, ale na tym nie koniec.
Łowickie bywa na światowych targach (Chiny, Arabia Saudyjska), zdobywa złote medale. OSM Łowicz zainwestowała niemałe środki w reklamę i promocję - niedługo zobaczymy spoty reklamowe w Internecie i lokowanie produktu w najpopularniejszych programach kulinarnych.
Zmiany, zmiany
Kończy się współpraca z OSM Konin i OSM Kalisz, część asortymentu została przeniesiona. OSM Kalisz odchodzi do Mlekovity. Zarząd nie jest tym zaniepokojony, ponieważ zależy im na wzroście sprzedaży głównego asortymentu pod marką Łowickie - poprzez jednolitą jakość i nowoczesne podejście. Stała redukcja marek własnych wynosi 6,67%.
- Musimy budować nowy wizerunek, nie tylko zmianą opakowania, ale także zmniejszać ilość produktów SKU - mówił Jezierski.
Natomiast Joanna Kołodyńska opowiedziała o tym jak OSM Łowicz zamierza zmienić trend, który przylgnął do mleczarni, że Łowickie kupują tylko panie po 55 roku życia. Zamierzają uderzyć tam gdzie jest więcej młodych - poprzez Internet i popularne programy telewizyjne.
- Jeżeli ten trend się utrzyma, może nasi dostawcy będą mogli liczyć na podwyżki cen mleka. Jak na razie mamy około 6 tysięcy członków, ale ich liczba z roku na rok maleje, a udziały musimy wypłacać, czasami są to ogromne, milionowe kwoty wypłacane w ratach. Mimo to, odnotowaliśmy wzrost sprzedaży. Walczymy o rynki zbytu, jesteśmy na plusie - mówił Jezierski.
Kadra OSM Łowicz także wymagała zmian personalnych. Prezesem Zarządu OSM Łowicz jest Karolina Strzelecka, Wiceprezesem zarządu ds. handlu i marketingu jest Wojciech Jezierski, natomiast wiceprezesem ds. produkcji Lech Dębowski.