Żywność eko lubimy, ale …
Wśród najważniejszych barier dla rozwoju eko produktów eksperci wymienili m.in. wysokie ceny oraz niski (w skali europejskiej) średni poziom wydatków polskich konsumentów na certyfikowane produkty. Średnia unijna wynosi 10 euro, w Polsce w zależności od źródeł 4-6 euro rocznie. Potencjalnych producentów produktów ekologicznych często przerasta bariera biurokracji i trudności z uzyskaniem merytorycznego wsparcia. Co więcej – biurokracja generuje dodatkowe koszty i sprawia, że eko produkty są finalnie jeszcze droższe. Rolnicy są słabo zorganizowani, rozproszeni i rozdrobnieni. Na palcach jednej ręki można policzyć gospodarstwa, które wytwarzają żywność eko na większą skalę. Mniejsze gospodarstwa nastawiają się na krótkie łańcuchy sprzedaży i Rolniczy Handel Detaliczny lub produkcję w ramach MOL.
Zapotrzebowanie stale rośnie
Mimo iż wydatki Polaków na żywność ekologiczną nie są zbyt wysokie, rynek ten szybko rośnie. Żywność ekologiczna przestała być tematem grupki pasjonatów, a stała kartą przetargową w kampaniach promocyjnych i podczas targów branżowych. W przypadku nabiału dość szybko stało s...