StoryEditor

Rolniczy Handel Detaliczny – nie utrudniać i nie przeszkadzać producentom

Rolniczy handel detaliczny to przede wszystkim pasja i szansa dla mniejszych gospodarstw. Ludzie, którzy tworzą produkt niszowy, sprzedają jakość, niepowtarzalność i historię. A zarabiają tylko przy okazji.
12.01.2024., 09:48h
Z tego artykułu dowiesz się:
  • Nie tylko intensyfikacja produkcji
  • Rolniczy handel detaliczny
  • A może produkty eko?
  • Gdzie tu sens?
  • Pasjonaci, którym się udało
  • Jak zacząć produkcję RHD?
  • Dystrybucja i… edukacja
  • Ułatwić produkcję
  • Trend rosnący 
  • Zielony (NIE)Ład
  • Bez łatwych rozwiązań

W Polsce (ale też w UE) mocno spada liczba gospodarstw. Najczęściej wygląda to podobnie – starsi odchodzą na zasłużony odpoczynek, a młodzi nie chcą już ciężko pracować. Tam, gdzie gospodarstwo jest rozwinięte i doinwestowane, najczęściej (choć i tu są wyjątki) problemów z następcami nie ma. Gorzej z tymi, którzy z różnych względów nie rozwinęli się. To przede wszystkim ci, którzy mają mało zwierząt i niewielki areał, rezygnują z rolnictwa. Niestety, w branży mlecznej jest to ściśle związane z rynkową ceną mleka – w przypadku dołka na rynku ci mniejsi zawsze są pokrzywdzeni – w wielu mleczarniach znaczącą pozycję w cenniku odgrywa dopłata za ilość dostarczanego mleka. Mniejsi są tego bonusu pozbawieni. W takim okresie łatwiej o rezygnację z hodowli. Ale… Czy tak musi być zawsze? Czy dla małych gospodarstw nie ma żadnych alternatyw? I czy RHD to tylko szansa dla małych? Nad tym problemem wspólnie zastanawiali się Łukasz Wyrzykowski z IFCN (organizacji monitorującej rynek mleka), Sylwester Wańczyk ze Stowarzyszenia Serowarów Farmerskich i Zagrodowych oraz Jacek Klimza z Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego.

Nie tylko intensyfikacja produkcji

W okresie rosnących kosztów naturalną odpowiedzią rynku jest zwiększenie produkcji i cięcie kosztów.

– To nie jest strategia dla wszystkich – ostrzegał Łukasz Wyrzykowski, dodając, że wszystko zależy od kraju i od regionu. Intensyfikacja jest najczęściej wybierana, ale to nie jest jedyne wyjście. Chcąc nie chcąc jesteśmy częścią rynku światowego. Mając wiedzę, że w przyszłości mleka będzie brakować na poziomie kraju podejmujemy decyzję, czy chcemy być importerem, czy eksporterem białego surowca. Oczywiście – zawsze większe fermy będą nadawały ton i będą wyznaczały trendy. Ale zadbać trzeba też o mniejsze – tylko z sensem przekazując tam wiedzę i know-how, dając dostęp do inwestycji i kapitału. Nie zawsze intensyfikacja się opłaca – gdy nie ma możliwości rozwoju i traci się płynność finansową, robi się z tego samobójczy biznes. Czasem więc warto poprzestać na mniejszym

Rolniczy handel detaliczny

Rolniczy handel detaliczny (RHD) to jedna z form handlu detalicznego z odrębnymi uregulowaniami w zakresie nadzoru organów urzędowej kontroli żywności oraz z preferencjami podatkowymi. Rolnik może w ramach RHD przetwarzać i zbywać wytworzoną żywność.

Wprowadzony w 2017 r. RHD był długo oczekiwanym rozwiązaniem – formą pośrednią między sprzedażą bezpośrednią (wyłącznie produktów nieprzetworzonych – mleko, śmietana, mięso) a działalnością MOL (marginalna, ograniczona, lokalna), bardzo wymagającą pod względem prawnym i organizacyjnym.

Gospodarstwa rodzinne mogą rozpocząć działalność w ramach RHD po uprzedniej rejestracji (min. 30 dni przed rozpoczęciem działalności, bez obowiązkowego zatwierdzenia) u powiatowego lekarza weterynarii (produkty pochodzenia).

Warunki prowadzenia RHD

Żywność musi zawierać co najmniej jeden składnik pochodzący w całości z własnej uprawy, hodowli lub chowu.

Sprzedaż odbywa się z zachowaniem limitów wskazanych w rozporządzeniu oraz limitu przychodów z takiej sprzedaży do kwoty 100 tys. zł, o ile producent chce korzystać z preferencji podatkowych.

Produkcja i zbywanie żywności w ramach rolniczego handlu detalicznego nie mogą być co do zasady dokonywane z udziałem pośrednika. Wyjątek stanowi tutaj możliwość udziału pośrednika w zbywaniu żywności pochodzącej z RHD podczas wystaw, festynów, targów lub kiermaszy, organizowanych w celu promocji żywności.

A może produkty eko?

Mleko eko, a może sienne? Wielu hodowców, patrzących na to, co dzieje się ostatnio na rynku, zastanawia się nad konwersją. Ale czy rzeczywiście produkty niszowe się sprzedają?

Pozostało 78% tekstu
Ten artykuł jest dostępny tylko dla Prenumeratorów
Zyskaj dostęp do wszystkich treści Premium i e-wydań z Prenumeratą Cyfrową lub Drukowaną. Wybierz pakiet dla siebie i korzystaj tak, jak lubisz.
Masz Prenumeratę top agrar Polska, ale nie wiesz, jak dodać numer klienta na portalu?Kliknij tu, przygotowaliśmy dla Ciebie instrukcję rejestracji.
Mira Wieczorek
Autor Artykułu:Mira Wieczorek
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
22. styczeń 2025 00:49