Głównym wyzwaniem projektu, opracowanego we współpracy z Universidade do Vale do Taquari w stanie Rio Grande do Sul, było oczyszczenie biogazu produkowanego w biofermentatorach, które obecnie wytwarzają energię dla obiektów firmy.
- Biometan jest o krok przed biogazem. Biogaz zawiera metan, ale także inne gazy, które mogą uszkodzić silniki spalinowe. Wreszcie nasz prototyp był w stanie oczyścić biogaz i osiągnąć 96% stężenia metan - mówi Jonas Stefanello, dyrektor techniczny Nutribras Alimentos.
Bardziej korzystne
Pomysł powstał, gdy zespół zdał sobie sprawę, że potencjalna energia z biogazu byłaby lepiej wykorzystywana jako biometan do paliwa samochodowego niż do energii elektrycznej.
Narodowa Agencja Naftowa (ANP) pozwala na zasilanie pojazdów biometanem, a ta alternatywa może być korzystniejsza zarówno pod względem finansowym, jak i środowiskowym dla Nutribras.
- Opracowaliśmy cały proces i znaleźliśmy model ciężarówki, który działa na gaz ziemny – dodaje.
Do 35.000 metrów sześciennych dziennie
Według Nutribras potencjał ich gospodarstw do wytwarzania produktu wynosi do 35 000 metrów sześciennych dziennie.
- To dużo. Aby dać wyobrażenie, cała obecna flota firmy, w tym samochody ciężarowe, użytkowe lub osobowe, a także maszyny rolnicze, zużyłaby 8.000 metrów sześciennych, gdyby była zasilana wyłącznie biometanem – wyjaśnia dyrektor.
Zdobywanie skali
Od teraz celem jest zwiększenie skali produkcji dzięki produkcji biometanu we własnych zakładach Nutribras.
- Biometan jest lepszy niż benzyna i etanol zarówno pod względem efektywności energetycznej, jak i zrównoważonego rozwoju. Ma nieskończenie niższą emisję gazów cieplarnianych niż paliwa kopalne czy nawet etanol z trzciny cukrowej - zapewnia.
Ponadto proces oczyszczania biogazu może generować inne użyteczne produkty uboczne, w tym CO2. Według niego, przy najbardziej solidnym i wydajnym systemie filtracyjnym, dane wejściowe będą badane pod kątem wykorzystania w innych działaniach.
Źródło: PigProgress