Władze Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego uchwaliły plan finansowy na 2015 ro. Przewidują w nim 3 główne zadania zgłoszone przez PZHiPTCH Polsus i Krajową Radę Izb Rolniczych, na które przeznaczą 2 179 695 zł. Polsus otrzyma pieniądze na XXVII Krajową Wystawę Zwierząt Hodowlanych oraz wystawy regionalne. Natomiast KRIR wyda ponad 1 mln zł na tzw. pikniki wieprzowiny.
Z przyszłorocznego budżetu będą również finansowane zadania wieloletnie – na programy te Fundusz przewidział w przyszłym roku ponad 3,9 mln zł. Komisja Zarządzająca zakłada w 2015 r. wpływy rzędu 9 mln zł. Na koniec września tego roku do Funduszu wpłynęło ponad 7,24 mln zł. W 2013 r. rolnicy wpłacili ponad 12 mln zł.
Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego jest jednym z dziewięciu Funduszy utworzonych na podstawie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Wpłaty na fundusz są naliczane w wysokości 0,1 % od wartości netto żywca. Fundusz wspiera:
- działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, mięsa wieprzowego,
- działania mające na celu promocję spożycia mięsa wieprzowego oraz jego przetworów,
- udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą świń oraz produkcją lub przetwórstwem mięsa wieprzowego,
- badania rynkowe dotyczące spożycia mięsa wieprzowego oraz jego przetworów,
- badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości mięsa wieprzowego oraz jego przetworów, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,
- szkolenia producentów i przetwórców mięsa wieprzowego,
- działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku mięsa wieprzowego.
pj