Według danych Komisji Europejskiej, w pierwszym kwartale 2017 roku w sumie 398 876 ton wieprzowiny (łącznie z podrobami) zostało wysłanych do Chin. Ten wynik okazał się lepszy od analogicznego okresu w 2016 roku, ale zaledwie o 0,6%. Skąd taka tendencja? Zdaniem ekspertów Danish Crown wynika to rosnącego zainteresowania chińskich konsumentów wieprzowiną z Brazylii i Stanów Zjednoczonych Ameryki, którą można kupić po niższych cenach.
Podczas gdy dynamika eksportu unijnej wieprzowiny do Chińskiej Republiki Ludowej spada, odwrotny trend można dostrzec w przypadku handlu UE z Koreą Południową. Według Komisji Europejskiej, dostawy wieprzowiny do tego kraju w I kwartale 2017 roku wzrosły w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o ponad 42% do poziomu 73,897 ton. Inni ważni klienci UE, także zwiększyli zakupy mięsa wieprzowego – Hong Kong i Japonia o 13%, a Australia i Stany Zjednoczone Ameryki o 23%. Generalnie, eksport wieprzowiny z UE wzrósł w okresie od stycznia do marca 2017 roku w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku o 7,7% do poziomu 1,01 mln ton.
Dobrą wiadomością dla eksporterów jest również to, że przychody ze sprzedaży unijnej wieprzowiny w porównaniu do pierwszego kwartału 2016 roku wzrosły o ponad jedną czwartą do kwoty 2,06 mld zł. Ten wynik eksporterzy zawdzięczają zwiększeniu średniej ceny wieprzowiny, która wzrosła o 17,2% z 1,741 do 2,040 euro/kg.
oprac. bcz
Źródło: AgE
Fot. Janusz-Twardowska