Producenci trzody chlewnej chcą, aby fundusze promocji finansowały tylko działania dotyczące mięsa wieprzowego pochodzącego od krajowych świń. Tymczasem ministerstwo rolnictwa zastanawia się nad wydłużeniem o 5 lat okresu przejściowego, który zezwala na promowanie także produktów pochodzących od zaimportowanych prosiąt i warchlaków.
Producenci żywca wieprzowego w kraju obciążeni są składką na Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego, którego środki przeznaczane są na promowanie mięsa wieprzowego pochodzącego od świń. Także tych nieurodzonych na terytorium Polski. Ale w grudniu 2016 r. dochodzi do nowelizacji ustawy o funduszach promocji. Jej celem było ograniczenie importu prosiąt i rozwinięcie ich produkcji w kraju.
Zdecydowano, że środki funduszy promocji mogą być przeznaczane na finansowanie działań promocyjnych i informacyjnych dotyczących produktów rolno-spożywczych, których produkcja podstawowa odbywa się na terytorium Polski, a w przypadku produktów przetworzonych, do produkcji którego użyto nie więcej niż 25 % składników pochodzących z poza terytorium kraju.
Jednocześnie rząd wpisał w ustawę 2 letni okres przejściowy. Dlaczego? Z uwagi na specyfikę branży wieprzowej, w której
duży odsetek ubitych świń stanowią zaimportowane prosięta i warchlaki. Dlatego do 31 grudnia 2018 r. środki finansowe funduszy promocji produktów rolno-spożywczych mogą być przeznaczone na finansowanie programów promocyjnych lub informacyjnych, dotyczących mięsa wieprzowego, które zost...