Do Sejmowej Komisji Rolnictwa wpłynął projekt zmian ustawy o funduszach promocji, w tym Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego. Zgodnie z nowelą, w komisjach zarządzających ma zmienić się układ sił – ministerstwo proponuje zwiększyć skład przedstawicieli producentów rolnych do 5 osób, a zmniejszyć do 3 liczbę przetwórców. Ta zmiana ma na względzie ciężar wpłat na fundusze, które leżą po stronie producentów rolnych.
Ponadto w planach jest promocja mięsa, jeśli to zostało pozyskane ze zwierząt urodzonych, odchowanych i ubitych na terenie RP. W przypadku produktów przetworzonych promocja będzie możliwa, jeśli będą one wytworzone na terenie naszego kraju ze składników pochodzenia polskiego. Nowelizacja ma wejść w życia 1 stycznia 2017 r.
Przedstawiciele producentów świń popierają proponowane zmiany, ale domagają się wprowadzenia dalszych poprawek. Chodzi w szczególności o obciążenie składkami nie tylko rolników, ale także ubojni i przetwórni. Zdaniem producentów świń w finansowaniu funduszu powinni partycypować wszyscy uczestnicy łańcucha produkcyjnego szczególnie, że na promocji wieprzowiny zyskują głównie podmioty na jego szczycie. pjt
Fot. Janusz-Twardowska