StoryEditor

Autonomiczne ciągniki pracują na chińskich farmach

Chińskie rolnictwo dynamicznie się zmienia. W każdym sektorze coraz częściej praca ludzkich rąk zastępowana jest maszynami. W gospodarstwach we wschodnich prowincjach trwają prace nad autonomicznymi maszynami rolniczymi.
08.02.2019., 14:02h
Chiny to potężny kraj z wielkimi ambicjami. Duża populacja społeczeństwa sprawia, że praca ludzka jest bardzo tania. Nie od dziś wiadomo, że wielkie światowe koncerny inwestują w fabryki w państwie środka, właśnie ze względów na tanią siłę roboczą.

Jednak w Chinach, tak jak na całym świecie dochodzi do zmian społecznych i w chińskie gospodarstwa rolne stoją przed problemem starzejącej się społeczności wiejskiej. Kolejną kwestią jest brak następców. Młodzież woli szukać szczęścia w miastach niż ciężko pracować w nisko dochodowych farmach.

Dlatego plan Pekinu zakłada, że w przeciągu najbliższych 7 lat w chińskich gospodarstwach będą pracowały autonomiczne maszyny rolnicze, pozwalające na siew, pielęgnację i zbiór podstawowych płodów rolnych Chin, jakimi są ryż, kukurydza i pszenica. Rząd intensywnie wspiera różne zespoły badawcze rozwijające koncepcję autonomicznych maszyn rolniczych, choć oczywiście droga do celu jest długa i wiąże się ze sporymi kosztami.

Pierwsze ciągniki autonomiczne do badań dostarczyła w 2017 roku firma YOT, potentat na rynku sprzętu rolniczego w Azji. W projekcie swój udział ma także koncern Lovol oraz producent ciągników Zoomlion.

Jak przewidują przedstawiciele władz Chiny w ciągu kilku najbliższych lat staną się liderem w produkcji ciągników autonomicznych. Są ku temu liczne przesłanki, a Chiny mają olbrzymi potencjał. Zachodnie koncerny budując fabryki w Chinach przyczyniły się do wzrostu poziomu technologii w Kraju Środka. Nie bez znaczenie jest także własny system nawigacji Beidou, co ułatwia przygotowanie zdalnie sterowanych maszyn.

Problemem może być jednak bardzo mocno rozdrobniona struktura gospodarstw. W Chinach statystycznie 90% farm ma powierzchnie ok. 1 ha. Dla takich rolników zakup tradycyjnego ciągnika to spore wyzwanie, a co dopiero kupno sprzętu autonomicznego, którego cena, jak wyliczają władze będzie aż 4-krotnie wyższa niż klasycznych maszyn

tagi:chiny, ciągniki autonomiczne, ciągnik, traktor, chińskie ciągniki, YOT, Lovol, Zoomlion

Źródło: Reuters
Zdjęcia: Reuters
Pawel Twardowski
Autor Artykułu:Pawel Twardowski
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
21. grudzień 2024 18:35