Indyjska firma BKT postawiła sobie ambitny cel - zdobyć przywództwo w produkcji ogumienia z sektora poza drogowego. Obejmuje on opony dla ciągników, kombajnów, maszyn roboczych i budowlanych. Cel ambitny, ale jak go osiągnąć na dobrze rozwiniętym rynku globalnym? BKT ma już solidne zaplecze w postaci trzech fabryk w Aurangabad w Indiach Zachodnich i Bhiwadi i Chopanki znajdujących się w północnych Indiach.
W 2013 r. ruszył zakład w zachodnich Indiach w pobliżu Bhuj w Indiach Zachodnich. Zlokalizowano go w pobliżu szlaków komunikacyjnych i portów, co pozwala na dogodny transport.
Firma BKT powstała w 1954 r., ale na dobre zajęła się produkcją opon (w 1987 r.) dla dwu- i trzykołowych pojazdów, które są bardzo popularne w Indiach. To zapewniło firmie rozwój w branży oponiarskiej. Ważnym krokiem było wprowadzenie do oferty opon radialnych dla rolnictwa, co miało miejsce przed 10 laty. Z czasem ruszyła produkcja opon Agrimax dla ciągników o dużej mocy. Paleta ogumienia obejmuje ponad 230 rozmiarów. Tak bogata oferta wzmocniła pozycję BKT wśród rynkowych liderów. Potężne inwestycje w zakładzie Chopanki pozwoliło na produkcję opon o rozmiarach od 17,5 cala do 49, a wkrótce nawet 51 cali. Duże znaczenie miało też zdobycie certyfikatu Caterpillar.
Przed laty dziennie wytwarzano 10 t ogumienia na dobę. Obecnie to już 600 ton dziennie, a pod koniec 2017 r. produkowało się będzie aż 800 ton na dobę. Początkowo było 200 wersji opon, a teraz jest już ponad 2400 wariantów. Oprócz inwestowania w infrastrukturę BKT otwarło biura w Europie, USA i Kanadzie, aby wspierać lokalne rynki. Dziś produkty BKT sprzedawane są w ponad 130 krajach na całym świecie za pośrednictwem sieci partnerów handlowych. Firma zatrudnia ponad 7000 osób, a średnia wieku wynosi 37 lat.
W grudniu oficjalnie otwarto zakład w Bhuj, który rozlokował się na terenie o powierzchni 121 ha, w tym część produkcyjna zajmuje 29 ha. Na budowę i wyposażenie fabryki trzeba było wyłożyć 500 mln dolarów. Nowy zakład powinien produkować więcej niż 140 000 ton rocznie. Aktualnie trwają prace nad budową centrum badań i rozwoju, które ma ruszyć na początku 2016 r. Jest już specjalny tor do testów ogumienia ciągników i pojazdów przemysłowych.
Oprócz części produkcyjnej przy fabryce powstało "miasteczko zakładowe" z 406 mieszkaniami dla rodzin pracowników. Ponadto jest 90 pokoi dla studentów, którzy zdecydowali się współpracować z BKT.
oprac. jj
Fot. Józefowicz