StoryEditor

Claas: stabilna sieć dilerów to wyższa sprzedaż

Najwięcej powodów do zadowolenia dostarcza kierownictwu polskiej spółki Claas rosnąca popularność ciągników. W segmencie powyżej 120 KM w ubiegłym roku Claas zajął 3 miejsce pod względem liczby rejestracji. W tym roku rynek zapewne będzie jeszcze niższy niż w 2018 roku, ale sprzedaż będzie wyższa, co oznacza jeszcze lepszy udział w rynku.
18.10.2019., 07:10h

– Sprawdzony i doświadczony zespół pracowników i dilerów zbudowany w ciągu 10 lat działalności na polskim rynku to nasz największy sukces – mówi Christian Haake, prezes zarządu Claas Polska. Firma w tym roku świętuje swoje dziesięciolecie, a wszystko zaczęło się jeszcze przed wejściem Polski do Unii Europejskiej. Po roku 2000 nastąpił bardzo szybki rozwój w handlu nowym sprzętem rolniczym, wspierany dodatkowo przez fundusze unijne. Dlatego w 2009 roku centrala Claas podjęła decyzję, o zmianie struktury sprzedaży swoich produktów w Polsce i stworzeniu od nowa sieci dilerskiej.

Obecna sieć dealerska składa się z 11 firm, które oferują maszyny Claas w 35 punktach sprzedaży. Warto podkreślić, że 7 Dealerów działa tylko wyłącznie w branży maszynowej. Pozostali prowadzą działalność również w innych branżach: środki ochrony, nawozy, skup płodów rolnych itp. – Na podstawie corocznego badania satysfakcji w 2019 roku nasi klienci najlepiej ocenili firmę Świerkot, Agrimasz i Kalchem – mówi Haake. Dla kierownictwa najważniejsze są przede wszystkim oceny satysfakcji Klientów oraz wyniki ich obsługi. – Na początku naszej działalności (sezon 2010) sprzedaliśmy 224 ciągniki, co przy rynku na poziomie 14 tys. szt. dawało nam 1,6% udziału rynkowego, 218 kombajnów – ok. 22% udziału w rynku, 4 sieczkarnie – ok. 10%. Z kolei rok  2018 zaowocował sprzedażą 357 ciągników, co przy znacznie niższym rynku (9300 szt.) dało nam blisko 4% udziału rynkowego, 330 kombajnów i 40% udziału rynkowego oraz 24 sieczkarnie ok. 50% rynku – wylicza prezes Claas Polska. Najwięcej powodów do zadowolenia dostarcza kierownictwu polskiej spółki rosnąca popularność ciągników. W segmencie powyżej 120 KM w ubiegłym roku Claas zajął 3 miejsce pod względem liczby rejestracji. – W tym roku rynek zapewne będzie jeszcze niższy niż w 2018 roku, ale nasza sprzedaż będzie wyższa, co oznacza jeszcze lepszy udział w rynku. Stoi za tym bardzo dobry serwis i wysoka dostępność części zamiennych –  podkreśla Haake.

Jak podkreśla nasz rozmówca profesjonalny serwis  i doświadczenie techników serwisowych zdobywane jest latami, nie tylko przez pracę z maszynami, a także regularne profesjonalne szkolenia. Za serwis maszyn Claas odpowiada zespół 180 pracowników serwisu w całej Polsce, z czego aż 60% może pochwalić się ponad 10-letnim doświadczeniem w ich obsłudze. Służy do tego flota około 140 samochodów serwisowych i bezprzewodowe narzędzia diagnostyczne. Nowinką jest też usługa Remote Service dostępna już w ponad 200 maszynach Claas, dzięki której mechanik może zdalnie (z biura) zdiagnozować problem, który w danym momencie wystąpił.

Warto podkreślić, że firma Claas Polska może pochwalić się całkiem sporym magazynem części zamiennych. W magazynie w Niepruszewie dostępnych jest 17,5 tys. pozycji magazynowych. – Podczas mijających 10 lat wypracowaliśmy błyskawiczny łańcuch logistyczny zapewniający dostawę 99,6% części w ciągu 24 godzin z centralnego magazynu do 50 punktów w Polsce – chwali się Haake.

Jednym z kamieni milowych w życiu Claas Polska było otwarcie w 2012 roku Akademii Claas. Jej celem było szkolenie dilerów pod kątem serwisu, sprzedaży i części zamiennych. Poza tym gośćmi akademii są rolnicy, przy okazji kursów dla operatorów kombajnów i sieczkarni. – Do dziś przeszkoliliśmy już ponad 1000 osób. Oferujemy także szkolenia dla nauczycieli szkół rolniczych z zakresu Agrotroniki a nawet szkolenia interpersonalne, łącznie ponad 70 tematów szkoleń. Dużym wsparciem jest położone przy akademii pole pokazowe dla szkoleń praktycznych o pow. 3,8 ha – podkreśla. Co ciekawe, w Niepruszewie odbywały się też szkolenia dla kadr z oddziałów firmy Claas na Ukrainie czy z krajów nadbałtyckich.

W 2012 roku zostaje również podjęta decyzja o utworzeniu Claas Financial Services - spółki zajmującej się finansowaniem fabrycznym dedykowanym do maszyn Claas. Od tego czasu liczba maszyn w finansowaniu fabrycznym systematycznie rosła i obecnie stanowi ponad 80 proc. nowych maszyn Claas sprzedawanych w Polsce. Po trzech latach roku uruchomiony został program długoterminowego wynajmu maszyn, którego popularność rośnie z roku na rok

Przed dwoma laty Claas uruchomił Centrum Maszyn Używanych. Zespół składa się z 8 osób w tym aż 5 ekspertów serwisowych, którzy przeprowadzają dokładną kontrolę używanej maszyny i po decyzji klienta dokonują napraw ewentualnych usterek. W minionym roku centrum maszyn odkupiło ponad 80 maszyn. To istotne narzędzie wsparcia dilerów.

Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
05. listopad 2024 03:22