Dobry program konserwacji opon pozwala zachować ich sprawność, osiągi, a przede wszystkim bezpieczeństwo. Zacznijmy od początku, czyli co robić zimą i na przedwiośniu.
Odciążenie opon
Przed zimowym spoczynkiem zwiększ ciśnienie w oponach. To szczególnie istotne w przypadku kombajnów, które są bardzo ciężkie i przez większość czasu nie pracują. Idealnym rozwiązaniem byłoby niewielkie uniesienie ich nad podłożem, aby opony nie były obciążone. W przeciwnym razie konieczne jest mocne napompowanie opon, aby uniknąć ich spłaszczenia. Pozwoli to zminimalizować ryzyko przebicia opony.
Ciśnienie w ogumieniu
Przed rozpoczęciem sezonu należy sprawdzić ciśnienie w oponach i ustawić je tak, jak zaleca producent w firmowych tabelach. Temperatura zewnętrzna ma wpływ na ciśnienie, dlatego ważne jest, aby regularnie je sprawdzać. Warto też kontrolować stan opon i w razie potrzeby naprawiać je lub wymieniać przed sezonem, co pozwoli uniknąć niepotrzebnych przestojów pojazdu. W przypadku przyczep i cystern, ważne jest, aby rotować (lub zmieniać) opony na osiach. Dzieje się tak dlatego, że opony zamontowane na osi centralnej są zwykle najbardziej narażone na zużycie. Technicy BKT zalecają pomiar głębokości bieżnika i jego zużycia, aby opony mogły być optymalnie obracane i montowane. W razie wątpliwości należy skonsultować się z lokalnym specjalistą lub dealerem BKT.
Sprawny manometr
Istotne znaczenie ma sprawdzanie prawidłowości ciśnienia w oponach, korzystając ze skalibrowanego manometru. W szczególnie odpowiedzialnych pracach czy usługach warto zainwestować w system monitorowania ciśnienia w oponach w celu stałej kontroli. Wynika to z faktu, że temperatura zewnętrzna może mieć wpływ na ciśnienie w oponach.
Stan opon
Przed rozpoczęciem pracy należy sprawdzić, czy w bieżniku nie ma ciał obcych i usunąć je. Jest to szczególnie ważne w przypadku opon do transportu drogowego. W ten sposób można uniknąć przebicia lub pęknięcia ogumienia. Ogólnie rzecz biorąc, ważne jest, aby zawsze wizualnie sprawdzać stan opony, zwłaszcza pod kątem nierównomiernego zużycia, nacięć i pęknięć oraz ewentualnych wybrzuszeń.
Obciążenie i przebieg
Niektóre firmy obliczają koszt pracy opon, rejestrując godziny pracy silnika. Inni śledzą ten sam koszt przez rejestrowanie przebiegu i obliczanie kosztu jednego kilometra. Inni obliczają łączną ilość ton przewożonego materiału lub koszt jednej tony w danym okresie czasu. Niezależnie od zastosowanej metody ważne jest stałe monitorowanie warunków eksploatacji opon i ich osiągów i odnotowywanie wszelkich możliwych zmian. To szczególnie istotne, gdy danym sprzętem pracują różni kierowcy.
Najważniejsze jest bezpieczeństwo! Aby uniknąć problemów i zagrożeń na drodze, należy przestrzegać zaleceń dotyczących prędkości jazdy na oponach zgodnych z wytycznymi producenta. Właściwa konserwacja i pielęgnacja może przecież przynieść znaczne i trwałe oszczędności w każdym gospodarstwie rolnym. Opony są ważną inwestycją w sprzęt, dlatego istotne jest, aby o nie odpowiednio dbać.
opr. jj