StoryEditor

Deutz-Fahr z układem sterowania czterema kołami

Deutz-Fahr zaprezentował serie ciągników specjalistycznych 5DF TTV z układem kierowania czterema kołami.   
05.07.2023., 12:07h
Modele Deutz-Fahr serii 5DF TTV z układem kierowania czterema kołami zostały opracowane do prac w sadach, winnicach, na terenach zielonych oraz w firmach komunalnych. Nowy układ kierowniczy pozwolił zredukować promień zawracania, bez konieczności zwiększania szerokości ciągnika czy rozstawu osi. Dzięki zwiększonej w porównaniu do klasycznych konstrukcji: zwrotności mają zapewnić jeszcze większą wydajność pracy na ograniczonej przestrzeni.  Dodatkowo, układ kierowania czterema kołami pozwala operatorowi na wybór odpowiedniego do warunków i wykonywanej pracy trybu kierowania:
- tryb „proporcjonalny": tylne koła ciągnika obracane 
są proporcjonalnie do ruchu kół przednich ale w przeciwnym do nich kierunku, w tym trybie znacznie redukowany jest promień zawracania (26% w porównaniu do ciągnika z przednimi kołami kierowanymi),
- tryb „proporcjonalny, opóźniony": tylne koła ciągnika obracane są proporcjonalnie do ruchu kół przednich ale w przeciwnym do nich kierunku, jednak ich obrót następuje dopiero po pewnym czasie (z opóźnieniem), w tym trybie maszyna ciągniona przez traktor wyjeżdża z rzędu roślin i jadąc kopiuje ślady kół traktora,
- tryb „manualny": operator za pomocą pokrętła na desce rozdzielczej może manualnie sterować tylnymi kołami ciągnika. Dzięki temu jadąc w poprzek zbocza możliwa jest manualna kompensacja znoszenia tyłu traktora w trakcie jazdy,
- tryb "krab": koła tylnej osi obracają się w tym samym kierunku co koła osi przedniej, dzięki czemu możliwa jest poprzeczna korekta pozycji ciągnika bez potrzeby wykonywania dodatkowych manewrów czy zmian kierunku jazdy.

Modele ciągników specjalistycznych Deutz-Fahr serii 5DF TTV z układem kierowania 4 kołami napędzają najnowsze silniki FARMotion 35 oraz FARMotion 45. Jednostki napędowe generują w tych modelach moc maksymalną do 126KM z OverBoost.  Za jazdę odpowiada bezstopniowa przekładnia TTV. Ciągniki wyposażone są w hydrauliczny hamulec postojowy HPB. Podobnie jak w pozostałych traktorach specjalistycznych marki Deutz-Fahr, oś przednia modeli 5DF TTV posiada 100% blokadę mechanizmów różnicowych oraz układ hamowania czterema kołami. Dla zwiększenia komfortu prowadzenia, ciągnik może być wyposażony w układ wielowahaczowej, niezależnej amortyzacji kół przedniej osi.
Modele serii 5DF TTV posiadają cztero-słupkową kabinę z płaską podłogą. Została ona w czterech punktach podparcia zawieszona na hydraulicznych silnet-blockach. Dodatkowo może być wyposażona w system filtracji kategorii 4, fotel operatora premium z amortyzacją pneumatyczną i zintegrowanym podłokietnikiem MaxCom na którym umieszczono sterowniki wszystkich funkcji ciągnika. Ciągniki oferują pełną integrację z rozwiązaniami w zakresie rolnictwa precyzyjnego SDF (Smart Farming Solutions). Zarówno funkcje ciągnika, jak sterowanie maszynami mogą być realizowane przez iMonitor w kabinie.

Specjalistyczne ciągniki wyposażone są w układ hydrauliczny z pompą Load-Sensing o wydajności 115 l/min. Układ posiada do dziewięciu obwodów o wysokim wydatku oleju (pięć z tyłu, cztery centralnie - przy kabinie). Wszystkie obwody sterowane są elektronicznie z możliwością regulacji wydatku i czasu podawania oleju. Podnośnik tylny o udźwigu 3400 kg posiada w standardzie układ amortyzacji drgań. Opcjonalny podnośnik przedni oferuje udźwig 1500 kg. Z przodu może być zamontowany także przedni WOM o prędkości 1000 obr/min. WOM z tyłu posiada prędkości 540/540ECO/1000. Opcje wyposażenia obejmują także WOM synchro.

Modele 5DF TTV dostępne są także w ekskluzywnej wersji wyposażenia Warrior.




fot. Deutz-Fahr
Krzysztof Gębski
Autor Artykułu:Krzysztof Gębski

redaktor top agrar Polska w dziale "Technika".

Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
24. listopad 2024 08:13