Koncepcja zbudowania wydajnego kombajnu zrodziła się w AGCO 2010 roku. Przez kilka lat w głowach konstruktorów rodziły się pomysły jak zbudować wydajny kombajn zbożowy, jakie rozwiązania w nim zastosować. Efekt ich pracy, czyli kombajn Ideal oficjalnie zaprezentowano w 2017 roku, niedawno mogliśmy przyjrzeć się z bliska kombajnom, które oferowane są wyłącznie w kolorze czarno-szarym.
Trzy modele
Seria kombajnów Ideal składa się z 3 modeli, oznaczonych symbolami 7, 8 i 9. Wszystkie kombajny mają taką samą ramę. Znaczące różnice dotyczą układu omłotowego. W najmniejszym Ideal 7 pracuje pojedynczy rotor, w większych maszynach serii 8 i 9 zamontowano dwa rotory. Przed rotorami pracuje zawsze bęben zasilający. Jego zadaniem jest równomierne podawanie materiały na układ omłotowy. Prędkość bębna jest proporcjonalna i wynosi zawsze 70% prędkości obrotowej rotorów. Jak informuje Fendt rotory zastosowane w kombajnie Ideal mają długość 4,84 m.
Rotor podzielony jest na sekcje: pierwsza z nich to łopatki wprowadzające (530 mm długości rotora), następnie obszar omłotu podzielony na dwie sekcje (1220 mm), część separacji resztek ziarna i obszar kierowania słomy na pokos lub do rozdrabniacza. Ziarno wydostające się z sekcji omłotu trafia bezpośrednio na podsiewacz. W Ideal 8 i 9 specjalne wyprofilowane prowadnice kierują je na środkową część podsiewacza. Pod rotorami w sekcji oddzielania zastosowano wyprofilowane półki zwrotne, które kierują ziarno na lewą i prawą stronę podsiewacza. Zdaniem Fendt zapewnia to równomierne obciążenie podsiewacza w każdych warunkach, nawet podczas pracy na skłonach. Pod sekcją omłotową znajdują się wymienne klepiska. Ich szczelinę reguluje się elektrohydraulicznie.
Przenośnik pochyły
Szerokość przenośnika wciągającego materiał do omłotu wynosi we wszystkich modelach 140 cm. Ramka mocowania przyrządu żniwnego pozwala na jego wychylenie w płaszczyźnie poprzecznej. Poza tym ramkę można wychylać do przodu w zakresie do 6 stopni. Ułatwia to zbiór wylęgniętych zbóż, oraz soi. W Ideal 7 i 8 w przenośniku pochyłym pracują 3, a w Ideal 9 aż 4 przenośniki łańcuchowe.
Na przenośniku pochyłym konstruktorzy zastosowali czujniki mierzenia ilości plonu. W połączeniu z tempomatem możliwe jest zaprogramowanie obciążenia maszyny, np. na 90%. Elektronika samoczynnie będzie regulować prędkość zbioru.
W kombajnach Ideal montuje się nową przekładnie napędową przednich kół, którą konstruowali inżynierowie w Suolahti w Finlandii. Przekładnia przesunięta jest do przodu względem osi kół. Dzięki temu możliwe było zastosowanie wydajnych 3 wentylatorów do przedmuchiwania kosza sitowego. Przyrząd żniwny napędzany jest wałem kardana. Przekładnia napędu hedera otrzymuje napęd poprzez wariator, co umożliwia regulację szybkości pracy przyrządu żniwnego. To przydatna funkcja zwłaszcza podczas zbioru kukurydzy.
Dzięki nowej przekładni napędzającej przednie koła kombajn ma dwa tryby jazdy zmieniane przyciskiem tj. praca w polu i transport po drodze. Szerokość transportowa wszystkich modeli Ideal z oponami 800/75 R38 wynosi 3,3 m, z a oponami o szerokości 900 mm wzrasta do 3,5 m. Wszystkie modele kombajnów dostępne są także z gąsienicowym układem jezdnym dostępnym w trzech szerokościach od 26 do 36 cali. Poza tym kombajny Ideal oferowane są w wersji ParaLevel, umożliwiającej pełne wypoziomowanie kombajnu podczas pracy na zboczach o nachyleniu do 15 stopni.
Mocne silniki
W najmniejszym Ideal 7 pracuje siedmiocylindrowa jednostka napędowa AGCO Power o mocy 427 KM znana z innych kombajnów Fendt. W Ideal 8 zamontowano niskoobrotowy silnik MAN o pojemności 12,4 l i mocy 537 KM taki sam jak we flagowym kołowym ciągniku 1050 Vario. W Ideal 9 pracuje również silnik MAN o mocy 637 KM. System chłodzenia silnika wyróżnia się zasysaniem powietrza do pionowo ustawionych chłodnic od góry. Wentylator ma łopatki ze zmienną pozycją, co w trybie automatycznym lub ręcznie pozwala na przedmuchanie chłodnicy i usunięcie zanieczyszczeń z miejsca zasysania powietrza.
Tylna oś
Standardowo kombajn napędzany jest tylko na przednią oś. W wersji z napędem tylnych kół automatyka sama włącza tylny napęd gdy na przedniej osi zostanie wykryty poślizg i spadek ciśnienia w układzie przeniesienia napędu. Podczas jazdy pod wzniesienie gdy ciśnienie wzrasta napęd tylnych kół włączy się także automatycznie. Przednia i tylna oś posiadają blokadę mechanizmu różnicowego.
Plewy wydostające się z kosza sitowego trafiają na rozrzutnik. Można go wygodnie wychylać co ułatwia dostęp do sit. Rozrzutnik ma kilka pozycji roboczych. Może rozrzucać plewy, kierować je w pokos słomy, lub kierować je do rozdrabniacza. Standardowy rozdrabniacz słomy na 56 noży, najczęściej wybierana jest wersja ze 112 nożami. Napęd rozdrabniacza odbywa się z prawej strony przekładnią pasową. Z lewej strony znajduje się silnik hydrauliczny do napędu talerzy rozrzucających sieczkę na szerokość pracy hederu.
Nad rozdrabniaczem umieszczono zbiornik paliwa. W Ideal 7 ma on standardowo pojemność 1000 l, w Ideal 8 i 9 mieści 1250 l. Dostępny jest także zbiornik, który mieści 1500 l. W pobliżu umieszczono zbiornik AdBlue o pojemności 200 l.
Duży zbiornik i wydajny wyładunek
Zbiornik ziarna dla Ideal opracowali inżynierowie z fabryki w Heston w USA. Podstawowa wersja to Streamer 140 o pojemności 12 500 l i szybkości wyładunku 140 l/sekundę. Zbiornik Streamer 210 ma imponującą pojemność 17 100 l i szybkość wyładunku 210 l/sekundę. Pozawala to opróżnić pełen zbiornik w czasie 81 sekund. W zbiorniku nad poziomo ułożonym ślimakiem wygarniającym znajdują się regulowane elektrohydraulicznie osłony, co pozwala regulować szybkość wyładunku w 4 zakresach 25, 50, 75 i 100% wydajności. Szybkość wyładunku można zmieniać podczas wysypywania ziarna. Regulowane osłony zapobiegają uszkodzeniu napędu układu wyładunku ziarna w początkowej fazie.
Ideal Harvest
To bardzo ciekawa funkcja, która odciąża kombajnistę podczas regulacji parametrów zbioru. Przed rozpoczęciem omłotu wybiera się strategię tj. jakość ziarna, czystość ziarna lub minimalne straty. Elektronika automatycznie zmienia prędkość obrotu rotorów, szczelinę pod klepiskiem, ustawienie sit, prędkość wiatru, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki dla wybranej strategii zbioru.
Kombajny Ideal 7, 8 i 9 mogę współpracować z hederami PowerFlow wyposażonymi w taśmowy przenośnik podający. Szerokość robocza tych hederów wynosi od 7,7 do 12,5 m.
Koncern Agco poinformował, że przyszłym roku zaprezentowany zostanie jeszcze bardziej wydajny kombajn Ideal 10, w którym będzie pracował silnik o mocy bagatela 790 KM. Wyróżniać go będzie innowacyjny układ kierowania IdealDrive, w którym nie będzie kierownicy.
StoryEditor
Fendt Ideal w Wielkopolsce [WIDEO]
Jak informują przedstawiciele marki Fendt kombajn Ideal to największy projekt realizowany do tej pory w Koncernie AGCO. Konstruktorzy wszystkich fabryk koncernu brali udział w jego konstruowaniu.