StoryEditor

John Deere 6230R i 6250R – lekki i zwinny

W lipcu przyszłego roku na rynek mają trafić pierwsze modele nowych ciągników John Deere, które rozszerzą paletę ciągników serii 6R.
05.12.2016., 17:12h

„top agrar Polska” był jedną z dwóch polskich redakcji czasopism rolniczych, które uczestniczyły w ekskluzywnej, europejskiej premierze nowych modeli John Deere 6230R i 6250R. W naszej obecności zdjęto nie tylko czarny pokrowiec maskujący nowy model, mieliśmy także okazję pracować nowym ciągnikiem, który standardowo wyposażony jest w dźwignię wielofunkcyjną CommandPRO.

Dwa nowe modele John Deere adresowane są przede wszystkim do firm usługowych i większych gospodarstw. Traktor jest owocem czteroletniej współpracy inżynierów John Deere i zespołu firm usługowych z całej Europy. Z analizy ich potrzeb wyraźnie wynikło, że potrzebują ciągnika o dużej mocy, jednocześnie o niewielkiej masie, który sprawdzi się w transporcie i różnych pracach.

Dwa modele 6230R i 6250R wyróżniają się w porównaniu do modelu 6215R większym o 10 cm rozstawem osi. Mają także nieco większą masę, która wynosi 9,3 t. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 15 t, więc na obciążenie użyteczne pozostaje aż 5,7 t. Niewielka masa własna jest atutem w transporcie, do ciężkich prac polowych masę najłatwiej zwiększyć obciążnikami.

Dwa nowe modele 6230R i 6250R napędzane są silnikami John Deere PSS o pojemności 6,8 l. W modelu 6230R moc znamionowa wynosi 230 KM, a maksymalna z aktywnym układem zwiększania mocy IPM 280 KM. W modelu 6250R silnika ma 250 KM mocy znamionowej i 300 KM mocy maksymalnej. Norma emisji spalin Stage 4 osiągana jest dzięki zastosowaniu zewnętrznej recyrkulacji spalin EGR, katalizatora DOC, SCR i filtra cząstek stałych DPF. Oba modle ciągników wyposażone są w dwie turbosprężarki.

Nowe ciągniki oferowane są wyłącznie z bezstopniową przekładnią AutoPowr. Nowością w kabinie ciągników John Deere 6230R i 6250R jest dźwignia wielofunkcyjna ComnmandPRO. Są to dwa pierwsze modle ciągników z jeleniem w logo, które wyposażone są w taką dźwignię. Znajduje się na niej 11 programowalnych przycisków, którymi można obsługiwać TUZ, WOM, hydraulikę itd.

Dodatkowo dźwignia CommandPRO służy także do obsługi przekładni bezstopniowej. W nowych ciągnikach przełożenie przekładni i prędkość pracy można zmieniać pedałem gazu lub położeniem dźwigni CommandPRO.

Układ hydrauliczny zasilany jest pompą tłoczkową tłoczkową o wydatku 160 l/min. Ważne, że wydajność tą uzyskuje się przy obrotach silnika 1500 obr/min. Z układu można pobrać aż 80 l oleju, co wystarcza nawet do wyładunku dużych przyczep skorupowych. Dodatkowy zbiornik oleju zlokalizowano z prawej strony przy tylnym kole. Udźwig TUZ wynosi 10,4 t, a przedniego TUZ, który jest wyposażeniem standardowym 5 t. Zbiornik ON mieści 480 l, co powinno wystarczyć na 12 h ciężkiej pracy, a w transporcie nawet na 18 h.

Więcej szczegółów i wrażeń z pracy ciągnikiem John Deere 6250R zamieścimy w naszym kolejnym dodatku „top technika Premium” 1/2017.
dk
 
Foto: Konieczka

Dawid Konieczka
Autor Artykułu:Dawid Konieczka

redaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.

Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
21. grudzień 2024 10:58