StoryEditor

Na co zwrócić uwagę kupując używanego Zetora?

Choć ciągniki Zetor to solidne i sprawdzone konstrukcje, jednak aby uniknąć niespodzianek, warto przed zakupem sprawdzić kilka newralgicznych podzespołów.
28.06.2019., 14:06h
Przede wszystkim trzeba przyjrzeć się silnikowi i jego kondycji. Bolączką Zetorów było dość spore zużycie oleju podczas ciężkiej pracy. Oczywiście, trudno będzie to sprawdzić podczas oględzin traktora, ale modele, które zużywają sporo oleju silnikowego charakteryzują się wyciekami z odmy.

Warto więc po uruchomieniu i rozgrzaniu silnika sprawdzić, czy z przewodu nie kapie olej. Dodatkowo warto skontrolować jak silnik zapala, zwłaszcza na zimnym motorze. Jeśli pojawiają się problemy z rozruchem, może to świadczyć o nie najlepszym stanie pompy wtryskowej lub układu korbowo-tłokowego.

Kolejnym elementem, na który trzeba zwrócić uwagę jest wspomaganie układu kierowniczego, choć starsze modele nie zawsze mają takie wyposażenie. We wspomaganych układach kierowniczych często dochodziło do przecieków, co może być podstawą do negocjacji ceny. Dodatkowo warto ocenić siłę potrzebną do wykonania skrętu kół. Jeśli na postoju trudno wykonać pełen skręt kół, może to świadczyć o nie najlepszym stanie pompy zasilającej układ.

Sprawność układu wspomagania koniecznie należy sprawdzić w modelach z przednim napędem. W przypadku wszelkich niesprawności układu wspomagającego manewrowanie ciągnikiem jest bardzo trudne. Dlatego przy zakupie ciągnika z drugiej ręki warto poszukać egzemplarza wyposażonego w fabryczny, hydrostatyczny układ kierowniczy. Późniejsze zamontowanie nieoryginalnego orbitrolu wiąże się z kosztami ok. 2,4 tys. zł brutto.

W traktorach bez przedniego napędu trzeba także przyjrzeć się przedniemu ogumieniu. Przednia oś ma spory kąt pochylenia kół, co w połączeniu ze sporym skrętem powoduje szybkie zużywanie się przednich opon. W traktorach z przednią osią amortyzowaną warto skontrolować luzy. Choć ciągniki dają spory komfort, często dochodzi do zużycia się tulei w zwrotnicach, zwłaszcza jeśli poprzedni właściciel zaniedbywał regularne smarowanie.

Co jeszcze? Otóż ciągniki mają hydrauliczne sterowanie sprzęgłem i hamulcami. Warto więc sprawdzić, czy wysprzęglik, zwłaszcza sprzęgła nie nosi śladów przecieków, gdyż ewentualna nieszczelności mogą skutecznie zniszczyć sprzęgło, a jego naprawa wiąże się z koniecznością rozpołowienia ciągnika. Nie można zapomnieć także o kontroli hamulców, które również nie są najmocniejszą stroną czeskich ciągników.

Kolejnym punktem kontrolnym jest podnośnik hydrauliczny. Należy sprawdzić szczelność układu, najlepiej zawieszając na podnośniku ciężką maszynę. Warto także sprawdzić szczelność siłownika wspomagającego podnośnik.
W traktorach z napędem na 4 koła trzeba sprawdzić poprawność włączania przedniego mostu. pt
Pawel Twardowski
Autor Artykułu:Pawel Twardowski
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
30. październik 2024 21:01