Najstarszy zachowany silnik z kolekcji Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu, czyli „Machczyński”, został wyprodukowany w 1890 r. w warszawskiej Fabryce Motorów Gazowych i Naftowych Rajmunda Machczyńskiego – podaje Marek Wiśniewski – kierownik działu techniki rolniczej w Muzeum.
Firma Machczyńskiego istniała w Warszawie w latach 1885-1906 i przez cały okres swej działalności wyprodukowała kilkaset silników (nie więcej niż 1000) o różnych mocach. Silnik ten jest jedynym zachowanym egzemplarzem spośród jednostek wyprodukowanych przez warszwską firmę. Do zbiorów Muzeum trafił w 1976 r. od rolnika spod Ciechanowca. Pierwotnie służył do poruszania młocarni, śrutownika i sieczkarni w gospodarstwie właściciela.
Muzeum zakupiło silnik jako niesprawny i niekompletny, a w czasie pożaru zabudowań gospodarskich zniszczeniu uległa również tabliczka znamionowa – nośnik cennych informacji. Na szczęście udało się odnaleźć w trakcie prac konserwatorskich jego numer seryjny 355, wybity m.in. na wale korbowym. Pracownicy Muzeum ustalili również dokładną pojemność silnika wynoszącą 1871 cm3, średnicę cylindra – 112 mm, skok tłoka – 190 mm oraz jego moc 4 KM (2,9 kW) przy 250 obr./min. Jest to silnik wolnoobrotowy (do 250 obr./min.), 4-suwowy z zapłonem iskrowym i ręcznym rozruchem za pomocą korby. Paliwem do jego napędu mogła być benzyna lub nafta.
Poza tym w Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu dokonano renowacji niemieckiego silnika parowego Lauchhammer z lat 1900-1905, niemieckich silników spalinowych Sendling D10A z lat 1932-1939, Deutz MA 416 z 1929 r., oraz Deutz MAH 914 z 1941 r., a także ukraińskiego silnika spalinowego Diesel z lat 1931-1941. oprac. beb
Fot. MR w Ciechanowcu