StoryEditor

Nowa Valtra serii T

Czwarta generacja ciągników serii Valtra to bardzo duże zmiany w stosunku do dotychczas produkowanych modeli.
13.05.2015., 15:05h

Nowa Valtra została zaprezentowana oficjalnie po raz pierwszy jesienią ub. r. Pierwsze egzemplarze nowych traktorów pracują już u polskich rolników, kolejni czekają na dostawę. Nowa seria T składa się z 6 modeli o mocy silnika od 155 do 235 KM (170 – 250 KM z mocą dodatkową Boost). Wszystkie traktory wyposażone są sześciocylindrowe jednostki napędowe Agco Power, dwa mniejsze modele T 144 i T 154 mają pojemność skokową 6,8 l, pozostałe 7,4 l. Wszystkie ciągniki spełniają obowiązującą normę emisji spalin dzięki zastosowaniu wyłącznie katalizatora SCR. Oznacza to, że trudno w nich szukać recyrkulacji spalin EGR i filtra cząstek stałych DPF.
Ciągnik w porównaniu do dotychczasowej serii T wyróżnia się nowoczesnym designem. W oczy od razu rzuca się nowa kabina, w której dach wsparty jest na 5 słupkach. Zastosowano także nową przednią oś, która ma jak dotychczas pneumatyczną amortyzację. Konstrukcja przedniej osi i zagłębionych elementów ramy przedniej ciągnika, pozwalają na wykonywanie ciasnych nawrotów. Efektem tego jest duża zwrotność, ciągnik którego osie rozstawione są na odległość 300 cm, zawraca na okręgu o promieniu 5,25 m. Dopuszczalna masa całkowita nowych modeli została zwiększona do 13 t.
Tylny podnośnik został opracowany od nowa. W jego konstrukcji zastosowano wieszaki prostopadle ustawione do ramion podnośnika. Dzięki temu podczas unoszenia ciężkich maszyn zminimalizowane są naprężenia boczne, co powoduje przyspieszone zużycie elementów podnośnika.
Nowością jest standardowo oferowany układ Hill Hold, który zapobiega staczaniu ciągnika podczas ruszania na wzniesieniu. Valtra T oferowana jest w trzech wersjach wyposażenia: Active, Versu i Direct. Pierwsza wyposażona jest taką samą przekładnię jak modele Versu. Ma ona 4 zakresy i pięć półbiegów. W trybie automatycznej zmiany biegów układy elektroniczne zmieniają także przełożenia między zakresami C i D np. w transporcie. Drugi wariant przekładni to bezstopniowy Direct.
Prostsza wersja wyposażenia Active wyróżnia się mechanicznie sterowanymi zaworami hydrauliki zewnętrznej. Modele Versu i Direct mają elektrozawory z możliwością precyzyjnej regulacji. Nowe modele Valtra T prezentowane były niedawno podczas Valtra Demo Tour 2015.
dk

Dawid Konieczka
Autor Artykułu:Dawid Konieczka

redaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.

Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
20. grudzień 2024 10:38