Zespół z Instytutu Inżynierii Biosystemów przedstawił wagarującej młodzieży najciekawsze zagadnienia z nowoczesnej techniki rolniczej, m.in. prezentację o technologii selektywnego zbioru zbóż wykorzystującej podczerwień. Zaprezentowano specjalny kombajn zbożowy wyposażony w spektrometr pozwalający na pomiar zawartości białka z zbieranym zbożu. Na postawie tych danych możliwy jest rozdział strumienia ziarna trafiającego do zbiornika kombajnu na dwie frakcje o różnej zawartości białka.
Następnie uczniowie mogli zajrzeć wgłąb silnika … bez jego demontażu. Wszystko za sprawą nowoczesnej aparatury zamontowanej przy Ursusie C330.
Z kolei podczas warsztatów techniki oprysku wyjawiono tajemnicę powstawania kropel w rozpyla- czach ciśnieniowych. Uczniowie dowiedzieli się jak bezpiecznie i odpowiedzialnie stosować środki ochrony roślin oraz przeprowadzić badanie wydatku pojedynczego rozpylacza na profesjonalnym stanowisku pomiarowym.
Sztuczna inteligencja – to zagadnienie nierozerwalnie łączy się z nowoczesnym sprzętem rolniczym. Ale dlaczego w informatyce warto używać metod sztucznej inteligencji zamiast zwykłych algorytmów? Za przykład posłużyła technika rozpoznawania obrazów, detekcji kolorów i ocena jakości produktów rolniczych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Nowoczesne metody komputerowej analizy obrazu mogą wspomagać pracę lekarzy weterynarii.
Sporo działo się również na stoisku Katedry Gleboznawstwa i Ochrony Gruntów. Uczniowie mogli samodzielnie zmierzyć odczyn pH gleby i wziąć w garść najpowszechniejsze typy gleb Polski.
Koło Naukowe Rolników w szczegółach wyjaśniło czym jest skład granulometryczny gleby i do czego ta wiedza może być przydatna w codziennym życiu.
Obserwacje bakterii i grzybów rozkładających bibułę na pożywkach stałych oraz samodzielne wykonywanie preparatów mikrobiologicznych z wykorzystaniem aktualnych technik barwienia czy obserwacja sposobów poruszania się komórek bakteryjnych to atrakcje przygotowane przez Katedrę Mikrobilogii.
Podczas jednej z prezentacji można uczniowie mogli zapoznać się z kolejnymi etapami immunodetekcji białka metodą Western blot: elektroforezą w żelu poliakrylamidowym, transferem na membranę oraz reakcją z przeciwciałami i wizualizacją białka. Te niezwykle trudne zagadnienia w przystępny sposób wyjaśnili pracownicy Katedry Biotechnologii. Podczas prezentacji przedstawiono także możliwości wykorzystania roślinnych kultur komórkowych w medycynie.
Z kolei w jednej z sal dydaktycznych wyluzowana młodzież poznała zagadnienia związane ze stresem ale nie tym z codziennego życia, lecz takim na jaki narażone są rośliny. Uczestnicy zajęć przekonali się, że rośliny potrafią reagować na różne bodźce sprzyjające ich rozwojowi, ale także na te, które wpływają na nie negatywnie. Młodzi adepci nauki pokazali także, jak można zajrzeć w głąb roślin. W ramach warsztatów można było poznać zasady funkcjonowania i pracy w laboratorium biochemicznym oraz przyswoić informacje na temat właściwości i funkcji DNA. Uczestnicy samodzielnie izolowali DNA z zarodków roślinnych.
Dla spragnionych wrażeń czekało wybuchowe stoisko, przy którym studenci Biotechnologii ujawniali, jakie możliwości daje nam ciekły azot, na czym polega mikrokapsułkowanie, jakie właściwości ma piasek kinetyczny i jak pod mikroskopem wygląda komórka roślinna i zwierzęca.
Dzisiejsze spotkanie miało na celu zachęcenie młodzieży szkół średnich od podjęcia studiów właśnie na wydziale Rolnictwa i Bioinżynierii w jednym z dostępnych kierunków:
- Rolnictwo,
- Inżynieria Rolnicza,
- Ochrona Środowiska,
- Ekoenergetyka,
- Informatyka i Agroinżynieria,
- Biotechnologia.
Ofertę wydziału w nowoczesnym budynku Biocentrum prezentowali pracownicy naukowi, studenci i absolwenci wydziału. Nie obyło się bez cennego wsparcia firm, które pokazały uczniom nowoczesny sprzęt rolniczy, z jakim można się bliżej zapoznać realizując studia na UP w Poznaniu.
Fot. Beba