Za kilka tygodni to fabryki w Narewce trafią dwie nowe linie do produkcji felg. W ich skład wchodzić będą m.in potężne prasy, jedna z nich będzie miała nacisk 3, a druga 5 tysięcy t/cm2. Dzięki takim potężnym maszynom Pronar będzie mógł uruchomić produkcję felg do najpotężniejszych maszyn budowlanych i przemysłowych wykorzystywanych np. w kopalniach. Co ważne jak podkreśla producent, że nowe linie produkcyjne zostały zaprojektowane przez inżynierów z Pronaru.
Ponad milion felg rocznie
Obecnie moce produkcyjne Pronaru pozwalają na obróbkę ponad miliona kół tarczowych rocznie, w 500 rozmiarach (od 12 do 54 cali) i w 9 tysiącach konfiguracji technicznych. Trafiają one do odbiorców w 70 krajach świata na sześciu kontynentach. Proces ich powstawania jest od początku do końca pod kontrolą firmy. Gdy kilkutonowy zwój stali trafia do Pronaru, jej twardość i plastyczność są testowane, a pochodzenie surowca i właściwości odnotowane i znane na każdym etapie produkcji. Jakość spoin potwierdzana jest międzynarodowymi certyfikatami.
We wdrażaniu nowych rozwiązań w produkcji felg w Pronarze duże znaczenie odgrywa Centrum Badawczo-Rozwojowe Pronaru, gdzie m.in. testowane są także felgi z oponami, czyli pełne koła – bada się odkształcenia, bicie i prowadzi próby zmęczeniowe. Analiza obejmuje i nowo wdrażane konstrukcje, i te będące od dawna w produkcji. Urządzenia zainstalowane w Centrum Badawczo Rozwojowym pozwalają na sprawdzenie zestawów kołowych o średnicy do 2,3 m przy nacisku w trakcie badania do 30 ton i prędkości do 120 km/h. Testy prowadzone są także w potężnej komorze klimatycznej, gdzie rozpiętość temperatur sięga od minus 40 do plus 80 stopni Celsjusza.
Nowe prasy o gigantycznym nacisku
Obie prasy, które wkrótce trafia do Pronaru pozwalają kształtować stal o podwyższonej wytrzymałości i grubości powyżej 20 mm. A poza tym maszyny te są wyposażone w system hydroformingu umożliwiający formowanie stali przy pomocy cieczy pod bardzo wysokim ciśnieniem – nawet 4 tys. barów. Czyli tysiąc razy większym niż jest w ogumieniu koła. Dzięki nowym maszynom Pronar poszerzy asortyment produkowanych felg o komponenty do najcięższych maszyn budowlanych i przemysłowych wykorzystywanych np. w kopalniach.
Produkcja felg to ciąg technologiczny
- Pojedyncza maszyna, taka jak na przykład nowa prasa, nie daje oczywiście pełnej zdolności produkcyjnej rozumianej jako ciąg procesów od wjazdu zwoju stali do fabryki po wyjazd z niej gotowych, zapakowanych wyrobów – tłumaczy prezes Pronar Sergiusz Martyniuk. – Po drodze następuje szereg operacji technologicznych, które trzeba ze sobą logicznie powiązać. Tym zajmują się nasi inżynierowie: projektują cały ciąg technologiczny oraz projektują lub wybierają maszyny niezbędne do tego, aby wszystko zadziałało zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Prasy, o jakich mówimy, są zintegrowane z szeregiem urządzeń pomiarowych, rejestrujących procesy, sprawdzających jakość, manipulatorami i robotami. Nasze konstrukcje nie są typowe. Nie da się kupić gotowych maszyn o takiej jakości i funkcjonalności.