Wodór zamiast oleju napędowego
JCB, jako pierwsza firma w branży maszyn budowlanych, opracowała w pełni funkcjonalny silnik spalinowy zasilany wodorem. Nad projektem pracuje zespół 150 inżynierów, którzy w ciągu trzech lat przeznaczyli na jego rozwój 100 milionów funtów. To innowacyjne podejście stanowi odpowiedź na rosnące potrzeby w zakresie zrównoważonego rozwoju i redukcji emisji.
Zobacz też: Szybsza jazda ciągnikiem będzie możliwa! Od kiedy?
Homologacja silnika wodorowego w 11 krajach, w tym w Polsce
Początek 2025 roku przyniósł przełom dla producenta ciągników rolniczych i maszyn budowlanych z Anglii – firmy JCB. Otóż uzyskała ona homologację na silnik napędzany wodorem w aż 11 krajach europejskich, w tym w Polsce, Niemczech, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, Irlandii Północnej, Belgii, Finlandii, Szwajcarii i w Księstwie Liechtensteinu. Pierwszym państwem, które zatwierdziło użycie tego silnika, była Holandia, gdzie organ RDW wydał oficjalne pozwolenie na sprzedaż technologii wodorowej.
- To bardzo ważny moment dla JCB i technologii spalania wodoru. Formalne zatwierdzenie toruje drogę do sprzedaży i wykorzystania tych silników w całej Europie – tak znaczenie tego osiągnięcia podkreślił Lord Bamford, przewodniczący JCB.
W 2025 roku kolejne kraje mają dołączyć do grona tych, które oficjalnie zatwierdzą silnik wodorowy JCB, co zwiększy jego dostępność na globalnym rynku.
130 silników wodorowych JCB już działa
JCB wyprodukowało już ponad 130 silników wodorowych, które napędzają koparko-ładowarki, ładowarki teleskopowe Loadall oraz zestawy generatorów. Obecnie sprzęt przechodzi zaawansowane testy w warunkach rzeczywistych na placach budowy i w gospodarstwach rolnych, co pozwala zebrać cenne dane na temat jego wydajności i niezawodności.
Czy wodór może zrewolucjonizować maszyny rolnicze?
Technologia opracowana przez JCB ma na celu zaoferowanie rozwiązania zeroemisyjnego, które może być łatwo zintegrowane z istniejącą infrastrukturą maszyn rolniczych i budowlanych. Dzięki certyfikacji w wielu krajach europejskich użytkownicy będą mogli korzystać z nowoczesnego sprzętu, który łączy efektywność z troską o środowisko. Co więcej, JCB pokazuje, że wodór może być realnym i praktycznym paliwem przyszłości, otwierając nowe możliwości dla branży rolniczej i budowlanej.
Czy infrastruktura nadąży za rewolucją wodorowych maszyn JCB?
Innowacyjny silnik wodorowy JCB jest nie tylko dowodem na technologiczną przewagę firmy, ale również krokiem w stronę zrównoważonego rozwoju. Dzięki wsparciu brytyjskiego zespołu inżynierów oraz uzyskaniu kluczowych certyfikacji w Europie JCB przygotowuje grunt pod globalną ekspansję tej technologii. Jak wskazuje Lord Bamford, to nie tylko świetny początek roku dla firmy, ale także znaczący krok w stronę transformacji sektora maszyn rolniczych i budowlanych. Pozostaje jednak pytanie, czy za rozwojem maszyn z silnikami wodorowymi nadąży rozwój infrastruktury zapewniający bezpieczny i łatwy dostęp do paliwa wodorowego? To jednak temat do odrębnych rozważań.
Źródło: profitechnika.pl