Dzisiaj w Poznaniu odbyła się konferencja prasowa, której celem było przedstawienie wyników przeprowadzonego przez Corteva Agriscience przy wsparciu agencji analitycznej Proinsight Lab sondażu internetowego nt. stosunku do pracy w rolnictwie młodego pokolenia Polaków. Głównym zadaniem tego badania było opracowanie rekomendacji, w jaki sposób branża rolnicza mogłaby przyciągnąć młodych ludzi i wychować nowe pokolenie rolników. Niestety wyniki są dość niepokojące.
Zainteresowanie pracą w rolnictwie wśród nastolatków jest praktycznie znikome. Z badania wynika, że większość z nich preferuje zawody informatyczne (19%), jak również ich rodzice popierają taki wybór (27%). Żaden z nastolatków biorący udział w sondażu nie chciałby pracować w branży rolnej, a jedynie 1% rodziców poleciłoby zawód rolnika swoim dzieciom. Co gorsza rodzice, którzy wykonują zawód rolnika lub pracują w branży rolnej nie polecają swoim dzieciom tego sektora (0%).
Okazuje się również, że branża rolna nie jest znana dużej większości uczestników badania, bowiem 42% młodzieży nie było w stanie wymienić żadnego zawodu rolniczego.
Pocieszające jest to, że pomimo niskiego poziomu wiedzy nt. rolnictwa, młodzi ludzie oraz ich rodzice mają dla niego szacunek. Stwierdzenie: „pracując w rolnictwie, odgrywasz ważną rolę w wyżywieniu świata” otrzymało największe poparcie (86% wśród nastolatków i 75% wśród ich rodziców). Ponadto respondenci uważają, że rolnictwo jest branżą rozwijającą się w szybkim tempie (73% nastolatków, 67% rodziców). Co ciekawe, nastolatki nie uważają, że rolnictwo jest branżą bez możliwości zapewnienia dobrego dochodu – tylko 18% z nich zgadza się ze stwierdzeniem, że „pracując w rolnictwie nie można zarobić dużo pieniędzy”.
- Zdajemy sobie sprawę, ze znaczenia młodych ludzi w osiągnięciu globalnej zrównoważonej gospodarki żywnościowej. Dlatego wszyscy przedstawiciele sektora rolniczego powinni skupić swoje wysiłki na celu, jakim jest zapewnienie przyszłym pokoleniom możliwości cieszenia się zdrową żywnością o wysokiej jakości – powiedział Paweł Trawiński, kierownik sprzedaży nasion w Corteva Agriscience w Polsce.
Badanie zostało przeprowadzone na Ukrainie, w Rosji, Polsce, na Węgrzech, w Rumunii oraz Czechach. Oparte zostało na odpowiedziach ponad 5 800 respondentów, z czego w Polsce wzięło w nim udział 1 016 mieszkańców miast i wsi z całego kraju. W grupie tej znalazła się młodzież w wieku 14-18 lat oraz rodzice nastolatków (303 rodziców, 713 nastolatków).
- To badanie będzie pomocne zarówno dla nas, jak i innych przedstawicieli sektora rolniczego, którzy są ukierunkowani na przyszłość. Dzięki niemu będzie możliwe opracowanie rozwiązań na zmotywowanie nastolatków, aby zaczęli postrzegać rolnictwo jako obiecujący, innowacyjny i zaawansowany technologicznie obszar gospodarki, dający możliwości na zbudowanie pomyślnej kariery – mówiła Anna Babich, Corporate Communications Manager in Central and Eastern Europe w Corteva Agriscience.
Idąc za ciosem, wyniki badań skłoniły firmę Corteva Agriscience do podjęcia współpracy z wieloma szkołami w całej Polsce, która ma na celu edukację młodzieży w tematyce rolniczej. Ponadto są sponsorem głównym Farming Simulator League. Dzięki temu produkty Corteva Agriscience zostały również wprowadzone do najnowszej wersji Farming Simulator 19. Teraz gracze, rozwijając swoje wirtualne farmy, mają możliwość nabywania nasion marki Pioneer oraz środków ochrony roślin marki Corteva.
Każdy kto chciałby spróbować swoich sił i zawalczyć o tytuł mistrza Farming Simulator, może odwiedzić ich stoisko podczas tegorocznych targów Poznań Game Arena, które odbywają się w ten weekend. dm
StoryEditor
Polska powinna podnieść prestiż zawodu rolnika, by zapewnić bezpieczeństwo żywnościowe
Jak młode pokolenie postrzega sektor rolny oraz pracę w tym obszarze? Corteva Agriscience przy wsparciu agencji analitycznej Proinsight Lab postanowiła to zbadać.