– Wyróżnikiem naszej marki jest szeroka paleta gatunków i odmian oraz dostosowanie ich do warunków uprawy w poszczególnych krajach, a przejście na regionalizację oferty handlowej nastąpiło w 1990 r. – powiedział prezes. Udziałowcami firmy S-U są hodowle:
- Ackermann – specjalizująca się w hodowli jęczmienia browarnego
- WvB – prowadzi hodowlę pszenicy ozimej i jarej dla krajów Europy Środkowej i Południowej
- NPZ – hodowla rzepaku i częściowo roślin strączkowych
- NordSaat – duża firma nasienna, oferująca wszystkie zboża ozime i jare
- Petersen – producent gatunków międzyplonowych, w tym gryki, rzepy czy roślin oleistych
- Süd-west Saat – specjalizująca się w hodowli pszenicy twardej (durum) i orkiszowej
- Strube – hodowca odmian buraka cukrowego. Sprzedaje produkty pod własną nazwą.
Oferta firmy S-U obejmuje 12 gatunków roślin uprawnych. Głównymi produktami handlowymi są: zboża licencyjne oraz mieszańce żyta, pszenicy i jęczmienia ozimego, kukurydza, rzepak, rośliny strączkowe i poplony. Firma dostrzega także rosnące znaczenie w Europie soi i słonecznika, oferując również producentom w poszczególnych krajach kilka ich odmian. Dyrektor zarządzający zwrócił też uwagę na specyfikę wymagań i potrzeb konkretnych rynków zbytu. Na przykład w Wielkiej Brytanii firma sprzedaje głównie pszenicę jarą oraz owies, we Francji pszenice zwyczajne i pszenżyto (10% obrotów SU), w DE i Polsce obroty obejmują pełną ofertę, w Bułgarii, na Węgrzech i w Rumunii sprzedaje dużo kukurydzy, soi i słonecznika, na Ukrainie obroty koncentrują się na rzepaku, słoneczniku i soi, a na Białorusi i w krajach Nadbałtyckich – na kukurydzy i niektórych zbożach. – Bardzo perspektywicznymi rynkami dla firmy są też Rosja i Kazachstan, ale w krajach tych specyfika gospodarcza i polityczna sprawia, że udział w handlu materiałem siewnym jest ograniczony – dodał Glaser.
Szczegółowy rys historyczny firmy w Polsce zaprezentował na konferencji Leszek Goliński – prezes zarządu Saaten-Union Polska (patrz galeria). Firma, z siedzibą w Wągrowcu, zarejestrowana jak spółka prawa handlowego w 1998 r., od stycznia 1999 r. rozpoczęła działalność gospodarczą. Zatrudnia obecnie 28 osób, w tym 6 doradców handlowych, ma dwie nowocześnie wyposażone stacje doświadczalne w Spytkówkach i Goli. W Polsce, wśród zbóż konwencjonalnych SU oferuje 67 odmian, w tym m.in. 25 odmian pszenicy ozimej, 10 jęczmienia ozimego, 8 jęczmienia jarego, 5 pszenżyta ozimego, 5 pszenicy jarej przewódkowej oraz 4 owsa.
Dalsza część spotkania została poświęcona omówieniu oferty odmianowej głównych gatunków w ofercie Saaten-Union Polska, w tym nowości. Rafał Spychała – Product Manager ds. Kukurydzy i Soi polecił na nadchodzący sezon odmianę Janero, o FAO 240, która nadaje się do uprawy w różnych warunkach. Wyróżnia się zdrowotnością i wysokim plonem ziarna, co potwierdzają badania COBORU. W grupie nowości ofertowych firmy są także Petroschka (Z, K, FAO 220-230), Sugusto (Z, K, FAO 240–250), Neutrino (K, FAO 240–250) czy Sucorn (Z, K, FAO 260). Przedstawiciel zaprezentował też ofertę S-U odmian soi, tj. Adsoy, (wczesna), Sculptor (średnio wczesna), Acardia (średnio późna), Coraline (późna).
Przegląd handlowy wybranych odmian zbóż ozimych przedstawił z kolei Tomasz Szymański, Product manager ds. zbóż konwencjonalnych. Nowością w tej grupie odmian jest np. ozima pszenica jakościowa Expo (E) o dobrej zdrowotności oraz pszenżyto ozime Tadeus – wyróżniające się dużą MTZ, wysoką odpornością na porastanie i wyleganie. Nową marką wśród produktów S-U jest HySeed, skupiająca odmiany hybrydowe żyta, pszenicy, jęczmienia, a w przyszłości także pszenżyta – powiedział na spotkaniu Michał Pepka, Manager ds. zbóż mieszańcowych i marketingu (patrz galeria). Wśród żyta ozimego odmianą na typowe polskie gleby jest np. SU Promotor (F1). W grupie pszenic mieszańcowych firma ma w Europie zarejestrowanych ponad 40 odmian, z czego w Polsce dostępne będą Hymalaya (F1), Hybery (F1) czy Hyfi (F1), a w jęczmieniu ozimym odmiany o podwyższonej zimotrwałości m.in. SU Hylona (F1).
[bie]