StoryEditor

Agroporty na Wybrzeżu inwestują. Potencjał eksportowy zbóż rośnie!

Mimo utraty terminala zbożowego Andreas w Szczecinie Ministerstwo Infrastruktury informuje, że już w 2025 r. potencjał eksportowy z portów zamiast spaść, wzrośnie przez prowadzone na Wybrzeżu inwestycje. Jakie zmiany się szykują w polskich agroportach?

19.08.2024., 16:00h

Sprzedaż szczecińskiego terminala zbożowego może zaniepokoić, bo zajmował się eksportem 125-280 tys. ton zbóż rocznie. Jednak nadal na Wybrzeżu Szczecińskim  działają jeszcze cztery terminale zajmujące się przeładunkiem produktów rolnych m.in. SBT, Viterra, PZZ i Bunge.

image

Likwidacja terminala zbożowego Andreas w Szczecinie. Czy wpłynie na polski potencjał eksportowy?

Idą inwestycje w portach zbożowych

- Wspomniany wyżej szacunkowy potencjał portów ulegnie zwiększeniu dzięki inwestycjom czynionym przez same terminale jak i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Terminal SBT w połowie 2025 roku dzięki budowie dodatkowych silosów zbożowych zwiększy swoje roczne zdolności przeładunkowe z obecnego 1 mln ton do 1,5 mln, a składowe z 50 tys. ton do 75 tys. ton. Terminal OT Port Świnoujście również jest w trakcie realizacji inwestycji. Polega ona na połączeniu technologicznym istniejących magazynów płaskiego składowania z głębokowodnym nabrzeżem Chemików w porcie wewnętrznym w Świnoujściu, mogącym obsługiwać jednostki masowe o nośności DWT 80-100 tys. ton. Wykonanie zaplanowanych działań pozwoli na zwiększenie zdolności przeładunkowej z 300 ton do 1200 ton na godzinę czyli do 20.000 ton na dobę co pozwoli na zwiększenie potencjału terminalu, jeżeli chodzi o przeładunki zbóż, do 2 mln ton rocznie. Planowane zakończenie inwestycji to także połowa roku 2025 – informuje Ministerstwo Infrastruktury.

Szczecin i Świnoujście inwestuje w kolej i drogi

Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. współpracuje w zakresie rozbudowy infrastruktury portowej mają na celu poprawę logistyki związanej z przeładunkami produktów agro, zarówno od strony lądu – kolejowej i drogowej – jak i od strony wody. Działania obejmują zarówno dostęp do portu w Szczecinie jak i w Świnoujściu.

Obecna głębokość toru wodnego to 12,5 m co pozwala na obsługę statków o zanurzeniu do 11 m (wcześniej było to 9,15m). Inne baseny portowe w Szczecinie i Świnoujściu również są pogłębiane. Prace zakończą się w drugiej połowie 2025 r.

- Jednak co najważniejsze z punktu widzenia przeładunków agro, to pogłębienie basenu przy nabrzeżu zbożowym do głębokości 12,5 m. Nabrzeże to obsługuje największy elewator zbożowy Szczecin Bulk Terminal. Przewidywane zakończenie inwestycji to koniec pierwszego kwartału 2025 roku – dodaje resort infrastruktury.

Przetarg w Gdańsku i Gdyni

O unieważnieniu przetargu na inwestycje w portach morskich w Gdańsku i Gdyni informowaliśmy kilkukrotnie. Jednak warto przypomnieć, że Zarząd Morskiego Port Gdynia S.A. 23 maja 2024 r. ogłosił nowe postępowanie.

image

Pięciu kandydatów na dzierżawę Terminalu zbożowego w Gdyni

- W ramach pierwszego etapu (zakończonego 3 lipca 2024 r.), pięć podmiotów złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oferty wstępne. W ramach kolejnych etapów przewidziana jest prezentacja i omówienie ofert wstępnych oraz złożenie przez dopuszczone podmioty ofert ostatecznych (planowane na 18 września 2024 r.) i wybór najkorzystniejszej oferty – wyjaśnia ministerstwo.

W związku z tym Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. spodziewa się kilkukrotnego wzrostu obecnych zdolności przeładunkowych terminalu zbożowego, które obecnie wynoszą 1 mln t.

W Gdańsku również przetarg odwołano, a prace nad określeniem warunków nowego postępowania nadal trwają, a Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. planuje ogłoszenie nowego przetargu na ww. nieruchomość jeszcze w 2024 r.

Oprac. dkol na podst. KRIR/Ministerstwo Finansów

Dorota Kolasińska
Autor Artykułu:Dorota Kolasińska Redaktor Prowadząca topagrar.pl
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
23. grudzień 2024 00:19