Interpelacje w tej sprawie wystosowała do ministerstwa rolnictwa posłanka Dorota Niedziela z Platformy Obywatelskiej, która zauważyła, że od września 2021 roku w przestrzeni publicznej ukazuje się bardzo dużo materiałów o charakterze marketingowym, reklamujących, promujących oraz informujących o programie Polski Ład ogłoszonym podczas konwencji Prawa i Sprawiedliwości, która miała miejsce w maju 2021 roku.
- Również Pan Grzegorz Puda, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW), występuje na tle banerów będących wizualizacją tegoż partyjnego projektu. Ponadto instytucje podległe i nadzorowane przez resort rolnictwa, w tym Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR), Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS), również włączyły się w promocję tegoż partyjnego programu – napisała D. Niedziela, która zadała szereg szczegółowych pytań dotyczących finansowanie reklam Polskiego Ładu.
Skala wydatków
W odpowiedzi MRiRW poinformowało, że wydało łącznie 42,3 tys. zł brutto na działania marketingowe, reklamę, promocję i informację o programie Polski Ład. Pieniądze te otrzymały Polska Press (właściciel Orlen) oraz TVP. Jednocześnie ministerstwo wydało ponad 21 tys. zł na materiały związane z wizualizacją programów realizowanych przez Ministerstwo, w tym na Polski Ład.
KOWR oraz KRUS nie poniosły z tego tytułu żadnych wydatków. Natomiast ARiMR wydrukowała w 2021 r. ulotki informujące o projektach skierowanych do rolników, które mieszczą się w ramach programu Polski Ład. Łączna kwota poniesiona na wydruk dwóch rodzajów ulotek wyniosła nieco ponad 6 tys. zł a informowały one w szczególności o:
· wzroście dochodów rolnika dzięki uwolnieniu rolniczego handlu detalicznego oraz zmniejszeniu kosztów produkcji rolnej dzięki korzystnym zmianom w dopłatach do paliwa dla rolników;
· projektowanej ustawie o gospodarstwie rodzinnym (np.: kto skorzysta z pomocy, właściciele jakich gospodarstw rolnych mogą ubiegać się o wsparcie).
Jaka była podstawa wydania tych pieniędzy?
Wprawdzie program Polski Ład programem rządowym nie jest, bo rząd nigdy go oficjalnie nie przyjął, ale zdaniem MRiRW … należy go uznać za rządowy.
- Jednocześnie informuję, że program Polski Ład oraz Polski Ład dla polskiej wsi należy uznać za program rządowy. Projekty w nim ujęte realizowane są w ramach kompetencji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w formie rozporządzeń lub ustaw i wynikają z zadań statutowych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi - napisał wiceminister Ryszard Bartosik.
Niezbędne wydatki?
Na pytanie czy zdaniem MRiRW zasadne jest wydawanie państwowych środków z budżetów instytucji rolnych na promocję partyjnego programu, który nie został nawet przyjęty przez Radę Ministrów, w sytuacji gdy polscy rolnicy ponoszą tak gigantyczne koszty związane chociażby z epidemią ASF, grypą ptaków, podwyżką cen na środki do produkcji rolnej: nawozów, pasz, energii, wody, resort rolnictwa odpowiedział, że takie wydatki są niezbędne, żeby rolnicy mogli z wyprzedzeniem przygotować się do aplikowania o pomoc.
- Od jakości i intensywności kampanii informacyjno-promocyjnych zależy niejednokrotnie powodzenie realizacji programów, co w konsekwencji przekłada się na skuteczną politykę rolną państwa. Jednocześnie uprzejmie informuję, że w ramach kampanii informacyjno - promocyjnej Polskiego Ładu oraz Polskiego Ładu dla polskiej wsi prezentowane są m.in. informacje o wsparciu publicznym kierowanym do rolników w związku z ASF czy dostępem do wody. Również z tego względu wydatki ponoszone na tego rodzaju działania są uzasadnione – podsumował wiceminister R. Bartosik.
wk