Ciągnik rolniczy, podobnie jak inne pojazdy, należy poddać kontroli technicznej. Właściciel powinien przypilnować, aby badanie to było zawsze aktualne. Nie chodzi o przegląd okresowy zwykle zalecany przez producenta w autoryzowanym serwisie, ale o okresowe badanie techniczne wykonywane w stacjach diagnostycznych, inaczej nazywane przeglądem rejestracyjnym. Jeśli wynik przeglądu jest pozytywny, to ciągnik może z powodzeniem wyjechać na ulicę czy w pole.
Jaki jest koszt badania technicznego ciągnika rolniczego?
Stawki są określone i z góry narzucone – w 2024 roku obowiązkowe badanie techniczne ciągnika rolniczego kosztuje 62 zł. Cena dodatkowego badania technicznego ciągnika po kolizji wynosi 94 zł.
Jak często należy wykonać przegląd rejestracyjny ciągnika rolniczego?
Po raz pierwszy ciągnik powinien zostać sprawdzony w ciągu 3 lat od daty pierwszej rejestracji pojazdu. Kolejne badanie należy wykonać po dwóch latach, a następnie także co dwa lata. Rolnicy powinni pamiętać o tym, że należy dokonać przeglądu przyczepy rolniczej.
Kara za brak przeglądu technicznego
Datę ostatniego przeglądu rejestracyjnego warto wpisać w kalendarz lub poprosić o esemesowe przypomnienie ze strony stacji kontroli pojazdów (wiele firm oferuje taką usługę), ponieważ przegapienie tego terminu może słono kosztować. W naszym kraju za brak aktualnego badania technicznego zapłacimy 1500 zł.
Negatywny wynik przeglądu rejestracyjnego
Od czerwca 2024 roku diagnosta nie może już fizycznie zatrzymać dowodu rejestracyjnego ciągnika rolniczego w sytuacji, kiedy stwierdzi, że pojazd nie nadaje się do dopuszczenia do ruchu. Dokument pozostanie u właściciela, ale w Centralnej Ewidencji Pojazdów zostanie wpisana adnotacja o jego zatrzymaniu.
Przeczytaj także: Ubezpieczenie w KRUS – kto może do niego przystąpić?
Okresowe badanie techniczne ciągnika rolniczego – jak wygląda?
Przebieg tego badania jest podobny do przeglądu samochodu osobowego. Sprawdzane są numery ciągnika i porównywane z tymi podanymi w dokumentach (identyfikacja pojazdu). Chodzi o numer VIN, który ma być tożsamy z tym widniejącym w dowodzie rejestracyjnym. Kontrolowany jest przede wszystkim stan techniczny, czyli sprawność:
- układu hamulcowego i kierowniczego,
- zawieszenia,
- stanu oświetlenia,
- ogumienia (traktor wielokrotnie porusza się po trudnych nawierzchniach).
Kontroler oceni także obowiązkowe wyposażenie ciągnika (jak np. trójkąt), tablice rejestracyjne, stan przewodów i elektryki. Aby sprawdzić, czy traktor ma właściwy spalanie w kontekście toksyn, analizowany jest układ wydechowy i silnik. W standardowej stacji kontroli specjaliści przeprowadzają kontrole pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. W przypadku cięższych aut należy udać się do okręgowej stacji kontroli.
Fot. envato elements