StoryEditor

Branża apeluje o przesunięcie wprowadzenia podatku cukrowego o rok

Organizacje pracodawców, branżowe i rolnicze zwróciły się z apelem do wicepremiera Jarosława Gowina w  sprawie przesunięcia wejścia w życie o minimum rok tj. na dzień 1 stycznia 2022 r. ustawy o promocji prozdrowotnych wyborów konsumentów wprowadzającej podatek cukrowy.
09.11.2020., 15:11h
W swoim apelu organizacje zwracają uwagę, że wejście w życie wyżej wymienionej ustawy już w dniu 1 stycznia 2021 r., w warunkach kryzysu spowodowanego zarówno pierwszą jak i obecną falą pandemii COVID19, będzie miało katastrofalne skutki dla całej polskiej branży napojowej – czytamy w przesłanym prze PFPŻ komunikacie.
„Ustawa oznacza obciążenie przedsiębiorców podatkiem, którego wysokość jest nieadekwatna do obecnej bardzo mocno osłabianej i w dalszym ciągu słabnącej kondycji finansowej przedsiębiorstw” – argumentują organizacje i dodają: „Dla większości z nich, w tym szczególnie małych i średnich, podatek ten będzie oznaczał praktycznie 100% wzrost kosztów i konieczność zapłacenia podatku w rzeczywistości obrotowego, pomimo braku dochodów ze sprzedaży produktu. Poniesione na wiosnę starty oraz obecne ponowne zablokowanie branży gastronomicznej i hotelarskiej oznaczają poważne trudności w utrzymaniu płynności firm, a nowy podatek pogorszy ten stan w sposób dramatyczny.”

Przedsiębiorcy zaznaczają, że w kanałach dystrybucji doszło do ponownego zamrożenia znaczącej ilości towarów, a co za tym idzie firmy produkcyjne nie otrzymają należnych im środków finansowych mimo poniesienia kosztów. Część z tych należności  prawdopodobnie nigdy nie zostanie odzyskana. To potęguje już poniesione przy pierwszej fali pandemii wielomilionowe straty i stawia pod znakiem zapytania przyszłość większości firm z branży napojowej.

Dziewięć organizacji podkreśla, że dopuszczenie do wejścia w życie ustawy z dniem 1 stycznia 2021 r. oznacza zatem świadome skazanie dużej ilości firm, szczególnie małych i średnich z branży napojowej na bankructwo, zaś pracowników na długotrwałe bezrobocie.

- W tak skrajnie niekorzystnych warunkach efektem wprowadzenia ww. podatku może być utrata nawet 40 tys. miejsc pracy w całym łańcuchu produkcji napojów, od rolników (producenci surowca), poprzez zaopatrzenie (opakowania), producentów napojów, dystrybucję (transport i magazynowanie) oraz sprzedaż napojów (przedstawiciele handlowi). Będzie oznaczało to nieunikniony dramat tysięcy polskich rodzin. Zaprzeczy również zapewnieniom Rządu o wsparciu przedsiębiorców w utrzymaniu miejsc pracy – podaje PFPŻ.

W swoim apelu organizacje zwracają uwagę, że ustawa o promocji prozdrowotnych wyborów konsumentów została opracowana w sposób pośpieszny, bez wymaganej prawem oceny skutków regulacji dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Zawiera szereg błędów i luk, które wywołają chaos w łańcuchu produkcji i dostaw w całej branży napojowej. Wprowadza obciążenia i sposób ich poboru niemożliwy do realizacji przez przedsiębiorców nawet w normalnych warunkach, nie mówiąc o obecnym kryzysie, którego czas trwania i skutki trudne są do przewidzenia.
Wejście w życie ustawy z dniem 1 stycznia 2021 r. nie daje żadnych szans przedsiębiorcom na przygotowanie się do jej realizacji. Nie ma obecnie żadnych objaśnień podatkowych ani interpretacji, które rozstrzygałyby fundamentalne dla realizacji ustawy nieścisłości i błędy. Taka sytuacja stwarza realne niebezpieczeństwo błędnego naliczenia wynikających z ustawy opłat i nałożenia na firmy dotkliwych kar finansowych.

Czytaj więcej na stronie Wiadomości Handlowe
Dorota Kolasińska
Autor Artykułu:Dorota Kolasińska Redaktor Prowadząca topagrar.pl
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
05. listopad 2024 01:16