StoryEditor

Co dalej z agroportem w Gdańsku i Gdyni? Ministerstwo wyjaśnia

Wydzierżawienie infrastruktury portowej podmiotowi, w którym Skarb Państwa nie posiada decydującego głosu, stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa – to stanowisko ministerstwa rolnictwa w sprawie przyszłości agroportów w Gdańsku i Gdyni. W zeszłym roku Polska wyeksportowała prawie 14 mln. ton zbóż.
03.07.2024., 08:53h

Ostatnie doniesienia dotyczące agroportów bałtyckich wywołały zainteresowanie także posłów opozycji.

- Z niepokojem śledzę informacje medialne o odwołaniu kolejnego przetargu związanego z budową terminali zbożowych na terenie naszego kraju. Najpierw unieważniono przetarg na terminal w Gdyni, teraz zarząd portu w Gdańsku unieważnił przetarg na głębokowodny agroterminal. W związku z zaistniałą sytuacją niwelowane są szanse, by Polska posiadała odpowiedni terminal rozwiązujący powracające co chwilę problemy z nadwyżką zbóż czy zalewem ukraińskiego zboża w związku z ostatnimi latami wojny na Ukrainie – napisał do ministra rolnictwa poseł Norbert Kaczmarczyk z Prawa i Sprawiedliwości.

  • Poseł zwrócił się do ministra infrastruktury i rolnictwa z następującymi pytaniami: przyczyny odwołania przetargu nr 1/SRH/2024 na oddanie w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 239,5 tys. m2 zlokalizowanej w Gdańsku przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk,
  • czy terenem objętym ww. przetargiem zainteresowana jest Krajowa Grupa Spożywcza,
  • czy polskie zboże, w przypadku braku posiadania odpowiednich terminali, kierowane będzie do nowego terminala głębokowodnego w Mukran w Niemczech.

Dlaczego został odwołany przetarg w Gdańsku?

Z informacji ministerstwa infrastruktury wynika, że przetarg na oddanie w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 239,5 tys. m2 zlokalizowanej w Gdańsku był przedmiotem zainteresowania kilku podmiotów, które skierowały do spółki szereg pytań i wątpliwości dotyczących jego warunków. W wyniku tego, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podjął decyzję o odwołaniu przetargu, celem opracowania nowych warunków na podstawie zgłoszonych uwag, z intencją przeprowadzenia nowego postępowania przetargowego.

Czy do gry wejdzie KGS?

Na tak postawione pytanie ministerstwo infrastruktury nie ma jednoznacznej odpowiedzi. - Wszyscy potencjalni kontrahenci mają pełny i równy dostęp do oferty portów, w szczególności jeśli chodzi o nieruchomości portowe, które traktowane są jako tzw. Dobro rzadkie. Zatem w ogłaszanych postępowaniach przetargowych może wziąć udział każdy podmiot, gotowy do spełnienia wymaganych w przetargu warunków. Powyższe dotyczy także spółek z udziałem Skarbu Państwa, w tym Krajowej Grupy Spożywczej S.A. – napisał wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Czy polskie zboże popłynie w świat przez niemieckie porty?

Ministerstwo infrastruktury podkreśliło, że polskie porty morskie są bardzo dobrze przygotowane do obsługi zboża. W skali jednego miesiąca polskie porty Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście są w stanie przeładować ponad 1 mln ton zboża. Maksymalne zdolności przeładunkowe w tym zakresie szacowane są na ok. 15 mln ton w skali roku. Roczna zdolność przeładunkowa zboża portów Szczecin i Świnoujście to 4,06 mln ton: 2,8 mln ton w Szczecinie, 1,26 mln ton w Świnoujściu. W roku 2023 w portach Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście przeładowano w sumie ok. 9,351 mln ton zboża. Przez pierwsze 5 miesięcy 2024 roku, w polskich portach przeładowanych zostało ok. 4,2 mln ton zboża.

Izba Zbożowo-Paszowa w piśmie z marca 2024 r. skierowanym do Premiera Donalda Tuska potwierdziła, że polskie porty morskie mają wolne zdolności przeładunkowe do obsługi zboża.

Nadzór rządu nad terminalami zbożowymi

Tymczasem ministerstwo rolnictwa podkreśliło, że w kwestiach związanych z budowę terminali zbożowych właściwe jest Ministerstwo Infrastruktury, ale jednocześnie podkreślono, że: „…wydzierżawienie infrastruktury portowej podmiotowi, w którym Skarb Państwa nie posiada decydującego głosu, stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa poprzez brak realnego wpływu na funkcjonowanie łańcuchów dostaw i ich bezpieczeństwo. Nadzór Skarbu Państwa nad morskimi terminalami zbożowymi jest w pełni uzasadniony i wymagany również ze względu na konieczność realizacji zadań wynikających z polityki państwa w zakresie wdrażania i stosowania instrumentów wsparcia rolnictwa, aktywnej polityki rolnej oraz rozwoju obszarów wiejskich”.

Zdaniem ministerstwa rolnictwa pomimo dużej konkurencji na światowym rynku zbóż w 2023 roku Polska wyeksportowała rekordowe 13,7 mln ton zbóż i produktów zbożowych (9,2 mln ton w 2022 r.). Jednocześnie ministerstwo rolnictwa nie posiada informacji o ilości polskiego zbóż eksportowanego wyłącznie przez niemieckie porty.

wk

Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
06. lipiec 2024 03:44