6 pakiet sankcji: zakaz importu ropy do UE
W związku z rosyjską agresją na Ukrainę, Komisja Europejska zaproponowała szósty pakiet sankcji obejmujący całkowity zakaz importu rosyjskiej ropy przez UE, który ma wejść w życie w ciągu następnego półrocza, natomiast produkty rafinowane miałyby być sprowadzane tylko do końca roku.
To z pewnością mocno uderzyłoby w finanse Kremla. Według analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) zyski ze sprzedaży ropy naftowej tylko do państw Unii to ok. 10% centralnego budżetu Rosji.
Drogi ON będzie jeszcze droższy?
Koszty zerwania umów na dostawę ropy od Rosji poniosą wszyscy obywatele UE, w tym także rolnicy, którzy już boleśnie odczuwają drastyczne podwyżki cen paliw. Obecnie za litr benzyny muszą zapłacić ok. 6,6 zł, a za ON - aż 7,5 zł. Takie stawki mocno nadwyrężają ich kieszenie.
Sytuację cenową oleju napędowego prezentuje e-petrol.pl – od wybuchu wojny stawki poszybowały w górę i utrzymują się na wysokim poziomie.
Ile paliwa potrzebuje rolnik?
Z kalkulacji Instytutu Technologiczno-Przyrodniczego i Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych wynika, że przeciętne zużycie oleju napędowego w gospodarstwie wynosi 126 l/ha. Więc łatwo sobie wyliczyć, jak mocno wzrastają koszty rolnika przy obecnym, ekspresowym wzroście cen paliw. A niestety, tych podwyżek nie zrekompensuje większa kwota zwrotu akcyzy za paliwo, bo wyniesie ona raptem 10 zł więcej do ha (czyli 110 zł/ha).
– Jeszcze w tamtym roku w lipcu kupowaliśmy diesla po 4,10 zł/l, a teraz musimy zapłacić ok. 7 zł/l. Morawiecki, jeśli nie chce dopuścić do jeszcze większego kryzysu żywnościowego, powinien natychmiast zdjąć akcyzę dla rolników i wprowadzić paliwo rolnicze po niższej cenie – mówi rolnik z woj. mazowieckiego.
Gospodarz dodaje, że w obawie przed drożejącym ON zamówił już większą dostawę paliwa. Tak też zapewne uczyni wielu rolników. A ci, którzy postanowią poczekać z kupnem ON mogą się rozczarować. Oczywiście, przy obecnej sytuacji geopolitycznej przewidywanie cen paliw w dłuższej perspektywie jest jak wróżenie z fusów, ale ceny ON raczej pójdą w górę niż w dół.
Kupowanie paliwa na zapas: czy to ma sens?
Część paliwa można kupić na zapas już teraz, co pozwoli uniknąć niepotrzebnego wydatku, jeśli ceny faktycznie pójdą w górę, i sprawi, że w gospodarstwie będzie już jakaś ilość tańszego paliwa. Jednak jeśli stawki spadną, wówczas można dokonać kolejnego zakupu.
Analitycy rynkowi przewidują kolejne podwyżki cen paliw, bo zapowiedź unijnych sankcji już napędza wzrost cen ropy naftowej. 6 maja notowania rosyjskiej ropy Urals przekroczyły poziom 90 dolarów. Ostatni raz baryłka rosyjskiego surowca była tak droga w Europie w październiku 2014 r.
Z kolei baryłka ropy Brent na giełdzie w Londynie, którą na początku tygodnia można było kupić jeszcze za niecałe 105 dolarów, w piątkowe przedpołudnie 6 maja kosztowała już ponad 112 dolarów. Ceny benzyny i diesla wzrosły o 16-21 gr na litrze.
„W najbliższych dniach najpopularniejszą benzynę bezołowiową 95 średnio powinniśmy tankować w cenach 6,67-6,82 zł za litr, podczas gdy za olej napędowy właściciele samochodów z silnikiem wysokoprężnym zapłacą 7,43-7,58 zł za litr. W przyszłym tygodniu najwyraźniej podrożeje autogaz - średnio za litr LPG będzie się płacić 3,79-3,90 zł" prognozują analitycy portalu e-petrol.pl.
Zdaniem analityków, największym wyzwaniem dla Polski będzie znalezienie alternatywy dla rosyjskiej ropy, aczkolwiek wprowadzenie embarga na przestrzeni miesięcy daje sporo czasu na przystosowanie się do sytuacji. Co więcej, ograniczenie importu z Rosji już wpłynęło na ceny oraz plany producentów i importerów, dlatego m.in. wynajęto już terminal w Danii.
Co prawda nie zwiększymy z dnia na dzień produkcji ON (import wynosi ok. 30% paliwa w Polsce, z czego większość, bo ponad 60%, pochodzi z Rosji), a jeśli nie znajdą się inni eksporterzy, może ON zabraknąć.
Jak można zatankować nieco taniej?
Warto przypomnieć, że Prenumeratorzy top agrar Polska mogą liczyć na zniżkę w wysokości 0,08 zł na każdy litr paliwa zakupiony na stacjach PKN Orlen. Jeżeli jesteś naszym Prenumeratorem i chcesz skorzystać z tej możliwości to zadzwoń pod numer 61 886 29 02 (od poniedziałku do piątku) lub napisz na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Poinformujemy Cię w jaki sposób będziesz mógł skorzystać z tańszego paliwa.
Nie masz jeszcze prenumeraty? Sprawdź naszą ofertę TUTAJ!
ksz, oprac. al
fot. envatoelements