Na realizację programu zostanie wydanych w latach 2017-2019 prawie 6,5 mln zł. W odniesieniu do dziczyzny Lasy Państwowe planują przede wszystkim jej popularyzowanie i promocję, jako żywności o wyjątkowych walorach smakowych. W komunikacji będzie położony nacisk na jej wartości odżywcze oraz czystość (brak sztucznie wprowadzanych hormonów, antybiotyków i innych substancji). Jednocześnie Lasy Państwowe zamierzają dziczyznę uczynić lepiej dostępną.
Zapomniany rarytas
W ostatnich latach w naszym kraju coraz liczniej powstają niewielkie zakłady przetwórcze zajmujące się przetwórstwem dziczyzny i innych płodów lasu. Jednak zasadniczym ich problemem są trudności ze zbytem tych wyrobów na rodzimym rynku. Znaczna część dziczyzny pozyskanej w kraju wywożona jest do zakładów przetwórczych – głównie w Europie Zachodniej. W Polsce bowiem zanikła tradycja przetwarzania i konsumowania dziczyzny. Rozwija się ona głównie w środowiskach myśliwych, którzy mogą ją nabywać na potrzeby własne, natomiast dla większości społeczeństwa jest ona trudno dostępna.Lasy Państwowe chcą to zmienić i rozszerzyć liczbę odbiorców końcowych tego mięsa. Sprzedaż ma się odbywać poprzez sprzedaż bezpośrednią tusz „w skórze”, (po ich wychłodzeniu i weterynaryjnym przebadaniu), a być może w dalszej perspektywie poprzez sprzedaż mięsa po jego wstępnej obróbce i próżniowym zapakowaniu.
Budujemy sieć
Pierwszym zadaniem stojącym przez Lasami Państwowymi będzie odtworzenie własnej infrastruktury służącej do skupu, składowania, krótkoterminowego przechowywania i sprzedaży dziczyzny. Rozbudowa własnej infrastruktury będzie połączona z szeroką kampanią promocyjną skierowaną zarówno do odbiorców indywidualnych, jak i potencjalnych przetwórców dziczyzny.W ramach programu „Zdrowa Żywność z Polskich Lasów” zakłada się budowę i organizację 11 punktów sprzedaży bezpośredniej na terenie Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych w Olsztynie (9 szt.) i Katowicach (2 szt.). Program przewiduje także uruchomienie czterech sklepów z dziczyzną: w Warszawie, Olsztynie, Katowicach i Radomiu. W Warszawie (w siedzibie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych) oraz w Katowicach sklepy zostaną otwarte już jesienią. Sklepy te nie będą konkurować z sieciami handlowymi zapewnia ministerstwo środowiska, które przekonuje, że celem takiego działania jest jedynie popularyzacja dziczyznę i innych płodów runa leśnego. Ponieważ ma być to działanie o charakterze misji Lasy Państwowe nie upatrują w tej działalności dodatkowych zysków.
W planach certyfikacja
Dalekosiężnym planem Lasów Państwowych jest również utworzenie sieci producentów żywności z produktów pochodzących z lasów oraz wprowadzenie zasad certyfikacji podmiotów gospodarczych prowadzących przetwórstwo dziczyzny i innych płodów lasu, celem przyznania im prawa do znaku towarowego Lasów Państwowych. W tej sprawie trwają wspólne prace z Polską Izbą Produktu Regionalnego i Lokalnego.Ponadto przewiduje się w ramach działań promocyjnych udział w targach żywności i innych inicjatywach regionalnych i lokalnych. Lasy Państwowe zapewniają, że planowane otwarcie sklepów w żaden sposób nie wpłynie na zwiększenie skali polowań, gdyż są to sprawy całkowicie niezależne. wk