Rozwój usług cyfrowych dla rolników rozpoczął się w kwietniu zeszłego roku na mocy porozumienia zawartego między MRiRW a Kancelarią Premiera.
Ambitna lista e-usług
Celem tego przedsięwzięcia jest budowa wybranych e-usług i umieszczenie ich na osobnej podstronie na portalu gov.pl w ramach tzw. okienka dla rolnika.
– Budowa usług cyfrowych jest procesem złożonym, który wymaga przebudowy i dostosowania systemów informatycznych w poszczególnych jednostkach, dlatego w ramach okienka dla rolnika na chwilę obecną zostało wybranych kilka usług, które chcemy wdrożyć w najbliższym czasie – zapewniał w Sejmie wiceminister rolnictwa Lech Kołakowski.
Z informacji MRiRW wynika, że zastąpienie formy papierowej na formę elektroniczną będzie dotyczyć następujących wniosków:
- zwrotu podatku akcyzowego od paliwa rolniczego,
- rolniczego handlu detalicznego,
- zgłaszania do KRUS umów dzierżawy,
- wypłaty zawieszonej części emerytury,
- renty,
- zgłaszania umów cywilnoprawnych,
- dopłaty do materiału siewnego,
- oceny polowej materiału siewnego oraz materiału szkółkarskiego,
- wpisu do rejestru podmiotów nadzorowanych,
- systemu obsługi producentów ekologicznych.
– Okienko dla rolnika ma być skoncentrowanym źródłem wiedzy i miejscem załatwiania przez rolnika różnych spraw. Chcemy, aby w jednym miejscu, za pomocą jednego loginu i jednego hasła – np. logując się przez profil zaufany – mieszkaniec obszarów wiejskich mógł w prosty sposób załatwiać wiele spraw dotyczących rolnictwa. Dzięki integracji różnych systemów i baz danych poszczególnych instytucji rolnik nie będzie musiał podawać wielu informacji. Informacje potrzebne do wypełnienia wniosku, który rolnik będzie miał zamiar złożyć, będą pozyskiwane automatycznie. To pozwoli ograniczyć do niezbędnego minimum ilość wykonywanych czynności oraz zaoszczędzić czas na załatwianie konkretnej sprawy – tłumaczył posłom wiceminister Kołakowski.
Co już można załatwić w okienku dla rolnika?
29 grudnia 2021 r. na głównej stronie gov.pl obok zakładek dla obywatela, przedsiębiorcy i urzędnika uruchomiono zakładkę dla rolnika, która zawiera 12 kart usług i trzy e-usługi. Jest to pierwsza odsłona okienka dla rolnika, która będzie stanowić podstawę do budowy i udostępniania kolejnych usług cyfrowych.
Z informacji MRiRW wynika, że obecnie w okienku dla rolnika są udostępnione trzy e-usługi. Dzięki temu rolnik w pełni może załatwić następujące sprawy przez Internet:
- złożenie wniosku o oszacowanie strat spowodowanych przez suszę, dzięki temu można otrzymać protokół oszacowania szkód, który jest niezbędny do ubiegania się o pomoc w ramach określonych przez Radę Ministrów programów pomocy,
- złożenia wniosku o przyznanie płatności bezpośrednich, płatności ONW dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami, płatności rolno-środowiskowo-klimatycznej, płatności ekologicznej, płatności dobrostanowej i płatności zalesieniowych i o kontynuację Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 oraz na lata 2014–2020,
- możliwość korzystania z portalu IRZplus czyli aplikacji dla posiadaczy zwierząt gospodarskich, która umożliwia m.in. zgłaszanie zdarzeń dotyczących zwierząt przez Internet, rejestracji nowej siedziby stada, zaopatrzenia zwierząt w numery identyfikacyjne.
Dodatkowo w okienku dla rolnika dostępne są usługi w postaci kart informacyjno-formularzowych, które informują o sposobie załatwienia danej sprawy, wymaganych dokumentach, a także zawierają odniesienia do formularzy, jeśli są one wymagane.
wk
fot. EnvatoElements