StoryEditor

Eksport chińskich produktów cały czas w górę

Dzięki głębokim reformom gospodarczym i otwarciu się na inne kraje, wiele różnych branży w Chinach wchodzi na rynki światowe, a dotyczy to również rolnictwa. To korzystne zmiany dla eksportu świeżych produktów, takich jak owoce i warzywa.
21.05.2018., 09:05h

Dobry eksport, lepszy import


Od 2003 r. do 2014 r. chiński eksport rolniczy zwiększył się z 21,24 miliardów dolarów do 71,96 miliardów dolarów, co daje 11,73% wzrost w ciągu roku. Import również się zwiększył – z 18,89 miliardów do 122,54 miliardów dolarów, ze średnim rocznym wzrostem o 18,53%. Współczynnik wzrostu importu wynosi 1,58 względem współczynnika eksportu.

Chiny to kraj bardzo rozległy, z ogromnymi zasobami i stosunkowo dużą siłą roboczą. W 2014 r. trzy największe kategorie produktów, czyli pochodzenia wodnego, warzywa i owoce oraz produkty mięsne, stanowiły 30,15% wszystkich eksportowanych produktów rolniczy i 25,6% wszystkich eksportowanych z Chin towarów.

Ogólnie rzecz biorąc, eksport produktów pochodzących z rolnictwa jest spory, jednak produkty wymagające intensywnej uprawy ziemi stanowiły tylko 0,83% eksportu w 2014 r. Od kiedy Chiny dołączyły do Światowej Organizacji Handlu (WTO), sprzedaż produktów rolniczych ciągle rosła, ale pozostawała skoncentrowana na rynkach kilku krajów Azji, Europy, Ameryki Północnej i Afryki.

W ostatnich latach eksport do Japonii, Korei Południowej, Stanów Zjednoczonych, Malezji, Indonezji i kilku innych krajów i regionów osiągnął 90%.

Najlepiej sprzedaje się herbata


Spośród innych towarów, herbata, kukurydza i świeże warzywa są najważniejszymi produktami eksportowymi Chin, chociaż wartość sprzedaży kukurydzy stopniowo malała – z 15,68% udziału w światowym rynku w 2003 r. do mniej niż 1% w 2013 r.

Od 2003 r. udziały w rynku takich produktów jak miód, warzywa, ryż, cukier i innych stopniowo maleje. W ciągu ostatnich dziesięciu lat tylko herbata cały czas stanowi ponad 10% udziału w światowym rynku, ze średnią wartością 13,24% i ma dość silną, konkurencyjną pozycję. Udział innych produktów wynosi poniżej 5%.

Biorąc pod uwagę indeks konkurencyjności handlowej, ryż, herbata i inne produkty rolnicze osiągają wartości powyżej 0, co jest pozytywnym wynikiem, a wartości dla diesla i warzyw wynoszą prawie 1, co oznacza, ze te produkty są konkurencyjne na rynkach światowych.

Peiwen Wang, opr. al
Aneta Lewandowska
Autor Artykułu:Aneta Lewandowska Redaktorka portalu topagrar.com, zootechnik, specjalistka w zakresie hodowli zwierząt
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
22. grudzień 2024 01:09