W 2020 roku Unia Europejska wysłała w świat żywność wartą 184,3 mld euro. To o 1,4 proc więcej niż rok wcześniej. Wzrósł także import, ale o 0,5 proc., do 122,2 mld euro. Wynikający z tego bilans handlowy za rok 2020 ukształtował się więc w nadwyżce 62 mld euro, co oznacza wzrost o 3 proc. w porównaniu z rokiem 2019.
Z opublikowanego dziś raportu handlowego Komisji Europejskiej wynika, że Chiny, Szwajcaria oraz kraje Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej były głównymi kierunkami wzrostu eksportu produktów rolno-spożywczych z UE w 2020 r.
- W przypadku Chin wartość eksportu wzrosła o 3,22 mld euro w porównaniu z 2019 r. Szeroka gama produktów spowodowała wzrost eksportu do Szwajcarii o 675 mln euro. Z kolei zboża i produkty mleczne napędzały wzrost sprzedaży w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, zwłaszcza do Arabii Saudyjskiej, gdzie wartość eksportu wzrosła o 648 mln euro, Algierii - o 494 mln euro i Maroko - wzrost o 413 mln euro – czytamy w raporcie KE.
Spadła natomiast wartość sprzedaży do USA - o 392 mln euro, do Turcji - o 360 mln euro i do Singapuru - o 346 mln euro.
Zbliżający się Brexit spowodował wzrost eksportu do Wielkiej Brytanii - o 467 mln euro w porównaniu z 2019 r. Głównymi produktami sprzedawanymi na Wyspy była pszenica, makarony i ciasta. Jednocześnie spadła wartość importu z Wielkiej Brytanii - o 1,2 mld euro, głównie w przypadku napojów spirytusowych i likierów.
Znacznie większy import niż w poprzednich latach UE odnotowała w przypadku Kanady.
- Rzepak i pszenica durum przyczyniły się do wzrostu wartości importu o 1,05 mld euro w porównaniu z 2019 r. – zaznacza KE w raporcie.
O 580 mln euro wzrósł także import z Brazylii i Indonezji (głównie chodzi o soję i olej palmowy). Spadł natomiast import z Ukrainy (o 1 mld euro), USA (o 626 mln euro) i Indii (o 247 mln euro).
Pod względem kategorii produktowych eksport mięsa wieprzowego wzrósł o 2,12 mld euro w porównaniu do 2019 r., a pszenicy o 1,70 mld euro.
- Inne kategorie produktów, które osiągnęły dobre wyniki w 2020 r. to karma dla zwierząt domowych - wzrost o 557 mln euro, olej rzepakowy i słonecznikowy (wzrost o 467 mln EUR) oraz makarony i wyroby cukiernicze (wzrost o 391 mln EUR) – wyjaśnia KE.
Komisja zauważa, że rok 2020 był trudnym rokiem dla wielu unijnych produktów rolno-spożywczych, m.in. dla wyrobów spirytusowych i likierów (o 1,58 mld euro), wina (o 1,2 mld euro), surowych skór i skórek (o 582 mln euro) oraz bawełny (o 413 mln euro).
ksz, oprac. na podst. KE, fot. pixabay.com