Kosztowne dotacje na rolniczy olej napędowy we Francji
We Francji ulga podatkowa na rolniczy olej napędowy to jedna z najdroższych form wsparcia w sektorze energetycznym. Wskazuje na to raport, który niedawno opublikował francuski Trybunał Obrachunkowy. Według tego dokumentu w 2021 roku dopłaty te kosztowały państwo 1,35 miliarda euro. Emisje CO2 związane z użyciem tego paliwa objętego zniżką oszacowano na około 10,6 mln ton, co oznacza dotację w wysokości 127,36 euro za każdą tonę.
Zobacz też: Ruszył nabór na zwrot akcyzy za paliwo rolnicze! [WNIOSEK]
1,5-milionowe straty z francuskiego budżetu
Dopłata do rolniczego oleju napędowego została przekroczona jedynie przez obniżoną stawkę podatku akcyzowego na produkty ropopochodne (TICPE) na terytoriach zamorskich. W 2021 roku spowodowało to spadek wpływów do budżetu o 1,51 mld euro, przy wsparciu w wysokości 377,5 euro za tonę CO2.
Wsparcie państwa dla paliwa do transportu drogowego i oleju napędowego używanego poza sektorem transportu drogowego (GNR) w innych branżach niż rolnictwo i leśnictwo było niższe niż w przypadku oleju dla rolnictwa. W tych przypadkach francuski skarb państwa stracił odpowiednio 1,27 mld euro i 1,12 mld euro.
Czy Francja zrezygnuje z ulg podatkowych dla rolników?
Trybunał Obrachunkowy zaleca, aby kolejny francuski rząd dokładnie przeanalizował ulgi podatkowe w sektorze energetycznym, oceniając ich zgodność z celami środowiskowymi i klimatycznymi. Mimo to jest mało prawdopodobne, że rolnicy w najbliższym czasie będą musieli płacić więcej za olej napędowy. W zeszłym roku rząd w Paryżu planował stopniowe zniesienie tej ulgi, ale po protestach rolników wycofano się z tych planów.
Źródło: AgraEurope
Fot: Archiwum