
Celem Komisji było sprawdzenie czy polskie władze egzekwują wymogi UE dotyczące uboju, czy Inspekcja Weterynaryjna funkcjonuje prawidłowo, a zwierzęta są ubijane zgodnie z zasadami dobrostanu, a w zakładach jest utrzymana higiena.
– W związku z tym oprócz działań i śledztw podjętych przez polskie władze, próbowano znaleźć wszystkie partie mięsa, aby państwa członkowskie mogły je wycofać z obrotu – podkreślił wiceprzewodniczący.
Komisja Europejska w dniach 4-8 lutego br. skierowała do Polski zespół audytorów, który miał ocenić sytuację podczas kontroli głównych i terenowych instytucji i urzędów.
W rezultacie Komisja Europejska 8 lutego 2019 r. oficjalnie zwróciła się do Polski o natychmiastowe uruchomienie planu działania w celu zaradzenia niedociągnięciom zidentyfikowanym podczas audytu.
Podczas spotkania stałego Komitetu KE 11 lutego 2019 r. Paweł Niemczuk, Główny Lekarz Weterynarii przedstawił wstępne wnioski i zalecenia KE. Kolejny audyt odbył się w kwietniu 2019 r., aby ocenić postępy prac.
– Wpływ sytuacji na zdrowie publiczne można ocenić jedynie poprzez liczbę przypadków choroby u ludzi, które mogą być bezpośrednio związane ze szczepem drobnoustroju zidentyfikowanym w skażonej żywności. Przy braku takiego bezpośredniego skutku, bez wystąpienia ognisk czy epidemii choroby występującej bezpośrednio po spożyciu skażonej żywności nie uznaje się takiej żywności za niebezpieczną. Wycofanie mięsa z obrotu jest metodą zapobiegawczą wynikającą z regulacji UE o bezpieczeństwie żywności – dodał Katainen.
oprac. dkol na podst. pisma Komisji Europejskiej
Fot. europarl.europa.eu