Uszczelnienie zakazu handlu w niedzielę na podstawie nowelizacji ustawy podpisanej przez prezydenta RP Andrzeja Dudę już 1 lutego stanie się faktem. W jej wyniku sieci handlowe, które w ostatnich miesiącach funkcjonowały w niedziele niehandlowe na zasadzie placówki pocztowej, będą musiały wykazać, że działalność pocztowa przynosi co najmniej 40 proc. miesięcznego przychodu ze sprzedaży detalicznej.
Kiedy wypadają niedziele handlowe
- 30 stycznia 2022 r.,
- 10 kwietnia 2022 r.,
- 24 kwietnia 2022 r.,
- 26 czerwca 2022 r.,
- 28 sierpnia 2022 r.,
- 11 grudnia 2022 r.,
- 18 grudnia 2022 r.
Wiele sieci handlowych w 2021 roku stało się placówkami pocztowymi
W 2021 roku wiele sieci handlowych wykorzystywało lukę w przepisach, mówiącą, że placówki pocztowe mogą działać bez względu na zakaz handlu w każdą niedzielę. Jedną z firm obsługujących operację zamiany sklepów w placówki pocztowe jest Pointpack, który od 2013 roku należy do operatorów pocztowych, a swoim klientom oferuje m.in. wdrożenie usługi nadawania i odbioru paczek, zajmuje się także integrowaniem systemów kasowych, terminali płatniczych i kas fiskalnych. Formalnie sklepy stawały się zatem placówkami pocztowymi Pointpacku.
- Pomimo, iż ostateczna całkowita wartość kontraktu okazała się nie być znacząca, zarząd spółki zdecydował o publikacji niniejszej informacji ze względu na publikację pierwotnej informacji o zawarciu umowy – podaje w swym komunikacie Pointpack.
Żabka jednym z pierwszych ważniejszych partnerów Pointpack
Pierwszą umowę zmiany sklepu w placówkę pocztową, Pointpack podpisał z Żabką już w 2018 roku. W 2021 roku tych umów firma miała już więcej, m.in. z Lidlem, Aldi, Auchan, Eurocash i Carrefourem, a także z "ogólnopolską siecią handlową” nie wskazaną z nazwy. I to właśnie ta nieznana z nazwy sieć wypowiedziała swoją umowę.
Najgłośniejszą umową i to trójstronną była dla Poinpack’u ta podpisana z Biedronką oraz Pocztą Polską w październiku 2021 r.
Oficjalnym powodem nawiązywania współpracy sieci handlowym z Pointpackiem nie było obejście zakazu handlu w niedziele niehandlowe, ale wyjście naprzeciw rosnącemu rynku e-commerce i o chęci umożliwienia klientom odbierania paczek przy okazji zakupów.
Oprac. Natalia Marciniak-Musiał
Na podstawie: Wiadomości handlowe