Ministerstwa nabrały wody w usta
Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Postanowiliśmy przyjrzeć się tej sprawie. Napisaliśmy do Ministerstwa Rozwoju, które przejęło dawne kompetencje resortu gospodarki, ale stamtąd odesłano nas do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwa Energii. MRiRW nic nie wie na ten temat, a z resortu energii nie otrzymaliśmy dotąd żadnej odpowiedzi, dotyczącej planowanych zmian. Podajemy zatem aktualny stan prawny.
Okazuje się, że eksploatacja zbiorników na paliwa podlega ogólnym zasadom i przepisom prawa w zakresie prawa budowlanego, dozoru technicznego, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska - zgodnie z istniejącymi w powyższych zakresach regulacjami prawnymi. Nakłada się tu kilka ustaw i rozporządzeń autorstwa resortów: rozwoju, energii, spraw wewnętrznych i administracji oraz rolnictwa i rozwoju wsi.
Zbiornik dwupłaszczowy na paliwo od 1 stycznia 2017 r.
Z tego gąszczu aktów prawnych wynika, iż rolnik powinien od 1 stycznia 2017 roku przechowywać paliwo rolnicze w szczelnych, atestowanych zbiornikach. Potwierdzają to przedstawiciele firm handlujących hurtowo paliwem, z którymi rozmawialiśmy. Właściciel jednej z nich powiedział nam, że jeżeli rolnik nie ma w gospodarstwie atestowanego zbiornika na paliwo, to olej napędowy rozlewany jest do wszystkich ciągników, ładowarek teleskopowych i kombajnów na podwórku. Jego zdaniem, karę może otrzymać zarówno dostawca paliwa, który rozładuje je do beczki/zbiornika bez atestu, jak też i rolnik, który w takim zbiorniku je przechowuje.
Rejestracja zakupu paliwa w Internecie
Z informacji, które uzyskaliśmy od firm zajmujących się sprzedażą rolnikom oleju napędowego wynika, że najprawdopodobniej od 1 kwietnia br. przybędzie także biurokracji w zakresie dostaw paliwa do gospodarstw rolnych.
Sprzedaż paliwa rolnikowi firmy będą musiały zgłaszać odpowiednim organom kontrolnym (najprawdpopdobniej Krajowej Administracji Skarbowej) za pośrednictwem specjalnego formularza internetowego, a rolnik – po otrzymaniu dostawy – będzie musiał ten fakt w tym samym formularzu potwierdzić.
Dystrybutorzy paliw straszą też, że zarówno kupujący, jak i sprzedający będą musieli podczas transakcji wypełniać dodatkowe formularze ręcznie. Wszystkie te działania mają być uzasadnione potrzebą większej sprzedaży paliw płynnych w celu wyeliminowania szarej strefy oraz uszczelnienia podatku VAT od zakupu/sprzedaży paliwa.
Fot. Czekała