Pod koniec maja Inspekcja Jakości Handlowej Produktów Rolno-Spożywczych podała informację, że przeprowadziła kontrolę jakości handlowej przetworów mlecznych i znakowania wyrobów mlekopodobnych. Objęto nią 144 podmioty (70 producentów i 74 sklepy). Z wyników kontroli można wywnioskować, że błędy się zdarzają i wcale nie tak zupełnie przypadkowo.
Zapytaliśmy Inspekcję, czy firmy, które nieprawidłowo oznakowały produkty ponoszą jakieś konsekwencje lub karę.
– W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w oznakowaniu przetworu mlecznego wojewódzki inspektor JHARS nakłada sankcje przewidziane w ustawie o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. 2021 poz. 630)). Mogą to być decyzje z art. 29 lub kary pieniężne z art. 40a ww. ustawy. Ponadto, przekazuje pisemnie jednostce kontrolowanej zalecenia pokontrolne i wzywa ją do usunięcia nieprawidłowości w określonym terminie (art. 30b ustawy) – informuje Inspekcja i dodaje, że ustalając wysokość kary pieniężnej wojewódzki inspektor JHARS uwzględnia m.in. stopień szkodliwości czynu, zakres naruszenia, dotychczasową działalność podmiotu działającego na rynku artykułów rolno-spożywczych i wielkość jego obrotów oraz przychodu, a także wartość kontrolowanych artykułów rolno-spożywczych.
Minimalne wysokości kar finansowych za poszczególne przewinienia określa ustawa.
IJHARS podaje, że kontrole prowadzone przez Inspekcję nie są zapowiadane. Odbywają się w trybie planowym w oparciu o przeprowadzoną analizę ryzyka oraz doraźnym na podstawie sygnałów napływających m.in. z rynku, innych instytucji czy też od konsumentów.
dkol
StoryEditor
Kontrola IJHARS – jakie kary otrzymują firmy za błędne oznakowanie produktów?
Niedawno pisaliśmy o przeprowadzonej kontroli IJHARS partii kilkuset produktów mleczarskich, w części z nich wykryto nieprawidłowości w oznakowaniu opakowania.