KRIR apeluje o mobilny dostęp do eWniosekPlus
Jednym z wniosków przyjętych na XIII Posiedzeniu Krajowej Rady Izb Rolniczych VI Kadencji pod koniec września była konieczność zapewnienia dostępu do mobilnej wersji aplikacji eWniosekPlus dla rolników.
Dlatego KRIR zaapelował o rozszerzenie platformy do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Henryka Kowalczyka, zaznaczają, jak ważny jest stały, mobilny dostęp do aplikacji, szczególnie dla nowego pokolenia rolników. Izba argumentuje, że aplikacje mobilne instytucji takich, jak np. banki oferują wiele ułatwień i udogodnień dla użytkowników. Wersje mobilne wielu platform to już norma.
Aplikacja ARiMR jest, ale czy działa?
Na urządzenia mobilne ARiMR przygotowała dla rolników aplikację „Mobilna ARiMR”. Za pomocą tej platformy można przesyłać do Agencji dokumenty i zdjęcia działek bez konieczności wizyty w biurze terenowym.
Aplikacja ma pomóc rolnikom składającym wnioski do ARiMR, a w ramach konkretnej sprawy Agencja „może poprosić o przesłanie za pomocą tej aplikacji zdjęcia działki/przedmiotu/dokumentu.
Udzielenie w ten sposób odpowiedzi może znacząco skrócić czas rozpatrzenia wniosku. Posiadając naszą aplikację możesz wykonać i przesyłać geotagowane zdjęcia działek i/lub dokumentów potrzebnych do rozpatrzenia konkretnej sprawy. Taka forma komunikacji z ARiMR pozwoli na dostarczenie dowodu w sprawie i zaoszczędzi czas – tak swoją aplikację opisuje ARiMR, jednak z komentarzy zamieszczonych w Google Play wynika, że rolnicy nie są z niej zadowoleni.
Kłopoty z działaniem systemu
„Nic nie działa, nie da się zalogować, porażka”, „Pusto, w tej aplikacji nic nie ma” i przede wszystkim komentarze rolników o braku możliwości zalogowania, a także ocena 2,1 (na 5 gwiazdek) mówią same za siebie. Mimo upływu dwóch lat od pojawienia się pierwszych zgłoszeń o kłopotach z działaniem aplikacji, te występują również w październiku 2022 r. Mobilna ARiMR wymaga pracy, a potrzebne są kolejne funkcjonalności: jak umożliwienie złożenia wniosku przez eWniosekPlus, aplikacji PA, Portalu IRZplus oraz Portalu eWoP.
W dobie szeroko dostępnych usług mobilnych, w tym instytucji rządowych i bankowych, rolnicy, szczególnie młodzi, oczekują, że resort rolnictwa przygotuje dla nich ułatwienie w postaci mobilnej aplikacji eWniosekPlus.
Przede wszystkim potrzebne sprawnie działające aplikacje
Tymczasem w oczekiwaniu na powstanie aplikacji rolniczych na smartfony rolnicy starają się funkcjonować w sferze elektronicznie składanych wniosków, co nie jest łatwe, biorąc pod uwagę szwankujące systemy – ostatnio informowaliśmy o problemach z aplikacją „Zgłoś szkołę rolniczą”, która zawiesza się, nie działa, jest powolna. Samorząd rolniczy zaapelował do MRiRW na początku października o wydłużenie terminu składnia wniosków o oszacowanie strat spowodowanych suszą rolniczą do końca listopada. Resort zdecydował się wydłużyć termin o dwa tygodnie – do końca miesiąca – do 31 października 2022 r.
Poprawne działanie systemu zgłaszania szkód rolniczych jest konieczne do wygenerowania protokołu strat suszowych. Dopiero po uzyskaniu protokołu lub kalkulacji szacowania szkód producent rolny może składać wniosek o przyznanie pomocy za szkody spowodowane suszą rolniczą.
W tym roku protokół jest potrzebny także do złożenia wniosku o inną pomoc z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – uruchomiono specjalny program wsparcia klęskowego dla rolników i ich rodzin. Żeby starać się o 5 lub 10 tysięcy złotych trzeba mieć udokumentowane straty w formie właśnie protokołu strat suszowych wygenerowanego z rządowej aplikacji suszowej lub protokołu strat sporządzonego przez rzeczoznawcę terenowego firmy, która ubezpieczała uprawy, zwierzęta lub inne składniki mienia.
Więcej o tej formie wsparcia i o tym, dlaczego nie wszyscy rolnicy mogą złożyć takie wnioski, przeczytasz tutaj.
al na podst. KRIR, ARiMR
fot. ARiMR