
Kampania sokowa to nic innego jak przerób soku gęstego z buraków na cukier. Zdaniem Krzysztofa Kowy, Prezesa Zarządu Krajowej Spółki Cukrowej „odkładanie soku gęstego pozwala na lepszą organizację pracy cukrowni w trakcie kampanii buraczanej oraz na obniżenie kosztów. W tym roku po raz pierwszy przeprowadziliśmy kampanię w Cukrowniach w Kruszwicy i Nakle”.
Od początków działalności branży cukrowniczej w XIX wieku do lat 80-tych, kiedy to podjęto w Polsce pierwsze próby produkcji cukru z soku gęstego, produkcja cukru z buraków odbywała się sezonowo. Zaczynała się na początku jesieni, kiedy to zbierano z pól buraki i trwała do połowy zimy, kiedy przerabiane były ostatnie zapasy. Produkcja cukru z soku gęstego, wytworzonego wcześniej i przechowywanego w specjalnych zbiornikach, to metoda umożliwiająca zwiększenie możliwości przerobowych zakładów, a tym samym skrócenie czasu przerobu buraków w trudnych warunkach jesienno–zimowej kampanii buraczanej.
Biorąc pod uwagę obie kampanie: buraczaną i sokową, KSC wyprodukowała łącznie blisko 910 tys. ton cukru.
Źródło: KSC
Fot. KSC
Oprac. dm