Zgłoszenia dokonuje się do właściwego ze względu na miejsce powstania szkody Wójta, Burmistrza czy Prezydenta. Ten ma obowiązek skierować komisję do oszacowania zakresu i wysokości szkód, jednocześnie informując o tym fakcie Wojewodę.
Zgłoszenia należy dokonać na odpowiednim formularzu przygotowanym przez Gminę lub w inny sposób przez nią akceptowany. Szczegółowe zasady szacowania szkód corocznie publikowane są na internetowej stronie urzędu wojewódzkiego.
Aby rolnik mógł starać się o uzyskanie pomocy z tytułu wystąpienia niekorzystnego zjawiska atmosferycznego musi ono objąć zwarty obszar gruntów obejmujący przynajmniej sołectwo (z wyjątkiem np. skutków uderzenia pioruna). Nie jest przy tym wymagane „ogłaszanie stanu klęski” przez wojewodę. Wprost przeciwnie – to przedstawiciele samorządów terytorialnych informują o tym zjawisku Wojewodę. Wszelkie inne informacje np. pochodzące z prowadzonego przez IUNG w Puławach monitoringu suszy rolniczej mają wyłącznie znaczenie pomocnicze i w żaden sposób nie decydują o możliwości przystąpienia do szacowania strat. Informacje te mogą natomiast wpłynąć na podjęcie decyzji o oferowanej rolnikowi formie pomocy.
Samorządowcy z Wielkopolski ostrzegają, że nawet przy klęskach o znacznej dotkliwości, bardzo rzadko łączne straty komisje wyceniały powyższej 30% średniej rocznej produkcji. Przyczyną tego jest nieuwzględnianie konieczności zakupu pasz, których w wyniku klęski zabrakło w gospodarstwie. W tej sprawie w roku 2013 wypowiedziało się Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które stwierdziło, że wysokość szkód oszacowanych przez komisje może być powiększona o kwotę dodatkowych kosztów poniesionych np. na zakup pasz, o ile zakup ten wynika z ujemnego bilansu paszowego w gospodarstwie rolnym spowodowanego szkodami powstałymi w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych.
Na podstawie WIR opr. pł