W Sejmie do pierwszego czytania został skierowany poselski projekt ustawy „o sprzedaży detalicznej produktów lokalnych” jego celem jest zapewnienie konsumentom dostępu do lokalnych produktów wiadomego pochodzenia, a producentom rolnym większego bezpośredniego udziału w sprzedaży detalicznej ich lokalnych produktów w jednostkach handlu.
Jakie obowiązki nakłada ustawa na sprzedawców żywności?
Projektowana ustawa nakłada następujące obowiązki na sprzedawców żywności takiej jak: owoce i warzywa, mięso i produkty mięsne, mleko i produkty mleczne lub pieczywo w jednostkach handlu detalicznego o powierzchni sprzedaży powyżej 250 m2:
- oferowania do sprzedaży produktów lokalnych w ilości nie mniejszej niż 2/3 produktów z tych kategorii w danym roku obrotowym nabytych bezpośrednio od ich wytwórców, w następującej kolejności: w pierwszej kolejności w ramach powiatu i powiatów przyległych, w drugiej kolejności w ramach województwa i województw do niego przyległych, w trzeciej kolejności w ramach województw przyległych do województw przyległych;
- do umieszczenia informacji o pochodzeniu produktów lokalnych, w eksponowanym miejscu w sposób dobrze widoczny dla finalnego konsumenta;
- do prowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnych w zakresie produktów lokalnych co najmniej raz w roku przez co najmniej dwa kolejne tygodnie, w każdym dniu działalności tej jednostki handlu. Pozostawiono sprzedawcom żywności swobodę w określeniu sposobu, jak i narzędzi co do realizacji kampanii edukacyjno-informacyjnych.
Skrócony łańcuch dostaw
- Wprowadzenie proponowanych rozwiązań doprowadzi do zmniejszenia śladu węglowego związanego w transportem żywności. Zgodnie z danymi Eurostatu, średnia odległość, jaką pokonuje transportowana żywność, to 176 km. Ustawa wspiera tworzenie rynków zbytu na poziomie lokalnym, co doprowadzi do skrócenia łańcuchów dostaw i realnie przełoży się na zmniejszenie poziomu śladu węglowego – czytamy w uzasadnieniu projektu.
Dla sklepów przewidziane są kary
Za nie przestrzeganie przepisów ustawy projektodawcy przewidują kary. Sklep, który nie będzie oferował 2/3 produktów lokalnych będzie podlegał karze pieniężnej w wysokości nie wyższej niż 10% przychodu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary, nie niższej jednak niż 5000 zł. Z kolei za nieprzeprowadzenie kampanii edukacyjno-informacyjnych o produktach lokalnych będzie to kara pieniężna w wysokości nie wyższej niż 3% przychodu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary, nie niższej jednak niż 5000 zł.
Za przestrzeganie przepisów ustawy będzie odpowiadała inspekcja jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.
Wk
Fot: canva