- Z naruszeniem umów międzynarodowych zamknięto te drogi i ścieżki, porty, w których pracowaliśmy. Nie można tak: jeśli kraj nie ma dostępu do morza, nikt [państwa] nie ma prawa zamknąć tej drogi, jeśli mają dostęp do morza. To naruszenie. Prezydent Rosji wydał rozkaz, abyśmy pod Petersburgiem mogli zbudować swój port i przeładować tam miliony ton ładunków – powiedział Aleksander Łukaszenka. - Przy mnie wydano rozkazy, aby natychmiast rozpocząć budowę.
Prezydent Białorusi powiedział także, że nie wróci do tranzytu towarów przez terytorium Ukrainy i Litwy, które wcześniej wprowadziły swoje ograniczenia wobec Mińska.
- Jeśli już wyjedziemy z Ukrainy, Litwy, która w 30% utworzyła swój budżet dzięki naszemu tranzytowi, nie wrócimy tam, ale przetrwamy – podkreślił szef państwa.
Wcześniej na początku lutego tego roku rosyjski poseł Boris Gryzlov w Mińsku powiedział, że białoruskie towary będą mogły być eksportowane przez rosyjskie porty zamiast litewskich już w tym roku.
Sankcje przyczynią się do zacieśnienia partnerstwa Białorusi i Rosji
Prezydent Białorusi jest przekonany, że kraje zachodnie będą nadal próbować naciskać na Białoruś i Rosję w każdy możliwy sposób i szukać powodu do wojny gospodarczej. - Bez względu na sytuację, sankcje są momentem możliwości. A najważniejsze jest zastąpienie importu. I tak wyjdziemy z tej sytuacji nawet z najbardziej wrażliwych dla nas Białorusinów, a przede wszystkim Rosjan, najdoskonalszych i najpoważniejszych technologii. Umiemy robić wszystko – twierdzi Łukaszenka.
Krótkie przypomnienie wydarzeń
Biełaruśkalij to białoruskie przedsiębiorstwo-producent nawozów potasowych, które we Wspólnocie Niepodległych Państw zajmuje drugie miejsce pod względem wielkości produkcji. W 2020 roku po wyborach prezydenckich Białoruś stała się jednym z ośrodków strajków, w wyniku których z pracy zwolniono 49 osób.
W 2021 roku Unia Europejska nałożyła na Białoruś sankcje sektorowe, w tym zakaz handlu i tranzytu niektórych rodzajów nawozów potasowych. W sierpniu 2021 roku Stany Zjednoczone dodały białoruskie przedsiębiorstwo do listy wyznaczonych obywateli i osób zablokowanych, po czym Departament Skarbu Stanów Zjednoczonych wpisał Biełaruśkalij na listę SDN.
W styczniu 2022 rząd Litwy ogłosił rozwiązanie umowy z Białorusią na przewozy z dniem 1 lutego 2022. Jednocześnie norweska firma Yara ogłosiła decyzję o rezygnacji z zawartej w ubiegłym roku pięcioletniej umowy. Warto powiedzieć, że Yara stanowiła 10-15% produkcji białoruskiego koncernu, czyli w ekwiwalencie pieniężnym to kilkaset milionów dolarów.
Fot. Envato elements