Kołodziejczak wywalczył dostęp dla polskiego mięsa w Azji?
Polska żywność zyskuje coraz większe uznanie na rynkach zagranicznych, a najnowsze porozumienia z Malezję i Filipinami mogą jeszcze bardziej rozszerzyć eksport polskiego mięsa. Wizyta wiceministra rolnictwa Michała Kołodziejczaka na początku września w tych krajach przyniosła kluczowe ustalenia dotyczące zniesienia barier administracyjnych, co otwiera nowe możliwości dla polskiego sektora rolno-spożywczego.
Zobacz też: Wieprzowina nie umrze: wywiad z Jackiem Strzeleckim, Polskie Mięso
Polska wieprzowina wraca do Malezji
Malezja to dynamicznie rozwijający się rynek, który coraz bardziej otwiera się na produkty spożywcze z Polski. W wyniku rozmów z malezyjskimi przedstawicielami ich strona zgodziła się na uznanie zasady regionalizacji w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń (ASF). Oznacza to, że Malezja zniesie zakaz importu świeżego mięsa wieprzowego, który obowiązywał od 2019 roku.
Drób i wołowina też pojadą?
Rozmowy dotyczyły również eksportu drobiu i wołowiny. Malezyjscy urzędnicy zadeklarowali, że do połowy września 2024 roku przeprowadzą ocenę ryzyka, która może przyczynić się do otwarcia rynku na polskie mięso drobiowe. Z kolei eksport wołowiny uzależniony jest od statusu Polski w zakresie gąbczastej encefalopatii bydła (BSE).
Filipiny włączają się do współpracy. Jakie produkty trafią na ten rynek?
Filipiny również wyraziły zainteresowanie współpraca z Polską w zakresie handlu towarami rolno-spożywczymi. Kluczowym elementem rozmów było uznanie przez stronę filipińską polskiego systemu regionalizacji w przypadku wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI), co pozwoli na eksport mięsa drobiowego i wieprzowego do Filipin.
Podczas spotkania wiceminister Kołodziejczak podkreślił, że Polska liczy również na zaakceptowanie przez Filipiny wzoru świadectwa zdrowia dla eksportu jaj i produktów jajecznych. Rozmowy dotyczyły także dostępu polskich jabłek do rynku filipińskiego.
Polska żywność podbija Azję. Co najchętniej kupują?
Malezja i Filipiny to rynki o ogromnym potencjale, które już teraz doceniają polskie produkty. W 2023 roku eksport polskiej żywności do Malezji wyniósł ponad 36 mln euro, a w pierwszej połowie 2024 roku wzrósł o 47% w stosunku do analogicznego okresu z 2023 roku. Największą popularnością cieszy się serwatka, jednak w nadchodzących latach oczekuje się wzrostu zainteresowania również mięsem.
Podobnie dynamiczny rozwój notuje Polska na Filipinach, gdzie w 2023 roku eksport wyniósł 41 mln euro, a w pierwszej połowie br. wzrósł o 41%. Główne produkty to mleko, śmietana i serwatka, ale rozmowy dotyczące eksportu mięsa mogą przyczynić się do dalszego wzrostu polskiego udziału na filipińskim rynku.
Otwarcie rynków Malezji i Filipin na polskie produkty mięsne jest szansą na dynamiczny rozwój polskiego sektora rolno-spożywczego w Azji. Wzrost zapotrzebowania na polskie mięso może pomóc producentom zyskać nowych klientów i zwiększyć eksport na szybko rozwijające się rynki.
Na podst. MRiRW