"Okienko dla Rolnika" ma być skoncentrowanym źródłem wiedzy i miejscem załatwienia różnych spraw przez rolników. O tym pomyśle rządu pisaliśmy TUTAJ.
Teraz uruchomienie tej usługi zaczyna nabierać tempa, bo zawarte zostało porozumienie w tej sprawie między ministerstwem rolnictwa i Kancelarią Premiera. Udział w projekcie biorą także: ARiMR, KOWR, GIW, KRUS, IJHARS i PIORiN.
– Chcemy, aby z jednego miejsca, jednym loginem i hasłem, np. przez profil zaufany, mieszkaniec obszarów wiejskich mógł w prosty sposób załatwić wiele spraw w zakresie rolnictwa – mówi minister Grzegorz Puda.
Zaznacza, że poprzez integrację różnych systemów i baz danych poszczególnych instytucji, rolnik nie będzie musiał podawać wielu informacji, ponieważ te będą pozyskiwane automatycznie do wniosku, który będzie miał zamiar złożyć. To pozwoli ograniczyć do niezbędnego minimum ilość wykonywanych czynności oraz zaoszczędzić czas na załatwienie konkretnej sprawy.
- Dodatkowo planujemy uprościć i usprawnić niektóre już teraz udostępniane usługi świadczone przez nasze jednostki Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego czy poszczególne Inspekcje - wyjaśnia minister.
Co rolnik załatwi przez internet w 2022 roku?
Na początek w ciągu 1 – 1,5 roku uruchomiona zostanie pierwsza grupa usług. Zastąpią one dotychczasową papierową formę wniosków formą elektroniczną i będą dotyczyły wniosku:
- o zwrot podatku akcyzowego od paliwa rolniczego;
- rolniczego handlu detalicznego (RHD);
- zgłoszenia do KRUS umów dzierżawy;
- wniosku o dopłatę do materiału siewnego;
- wniosek o ocenę polową materiału siewnego oraz materiału szkółkarskiego;
- wpisu do Rejestru Podmiotów Nadzorowanych oraz
- systemu obsługi producentów ekologicznych.
Kamila Szałaj, oprac. na podst. MRiRW